Специалности

Бакалавърски програми

 

Доктор Живаго от Борис Пастернак и На изток от Виена - Льо Корбюзие : градове, обекти, тела и значения в лабиринтите на прочита и Властта

 

I. Списък на лекциите :

 

Пояснение :

Лекциите проблематизират аспекти основно от романите указани в общата т е м а на спец-курса. Моля двата текста да се имат впредвид в заглавията на т е м и т е   № : 1 – 15, в случаите когато не е било задължително и не са посочени.

 

Лекция № 1

Концепти и образи от Л. Корбюзие, С.М. Айзенщайн и Б.Л. Пастернак в експлицитния прочит на града за читателя и имплицитния за автора.                  

 

Лекция № 2

Льо Корбюзие и Борис Пастернак за бъдещето на града .

 

Лекция № 3

Големият град - субект в повествованието.

Аспект на френския текст в руския литературен канон .

 

Лекция № 4

Номинационният семиозис на проф. Ю.М. Лотман / Б.А. Успенски и нарицателните имена - знаци в ексфразиса със смисъл от : легендаризирана биография и художествения т е к с т  в  т е к с т а

 

Лекция № 5

Концепциите и контекстите на З. Фройд , Б. Пастернак и Л. Корбюзие, регулиращи повествователните функции на съновиденията и др. състояния и действия на повествователя функция на неосъзнаваното, в съпоставяните романи.

 

Лекция № 6

Авторът, повествователят и основните персонажи в сцени на писане и четене в съпоставяните романи ; Същност и повествователни функции

    

Лекция № 7

Значения и смислови редове на : докосването, допира, съседството, наслояването и пр. отношения на   е д н о в р е м е н н о с т   и   с ъ - п р и с ъ с т в и е    в   литературното пространство.

/Художествените значения на модерните и класически материали : стъкло- стомана и дърво-камък /.

 

Лекция № 8

Фрагментираното тяло като ключ към антропоморфизмите и кинематографичността на прозата в романа Д-р Живаго и На изток от Виена.

 

Лекция № 9

Символи и персонажи в кварталния двор и значенията на двора , архаизъм от заварената морфология на руския град или ядро / център / на бъдещия зелен - град ?            

 

Лекция № 10

Екзистенциалните категории Живот - Смърт и еквивалентните архитектурни и ексфразисни образи в символистична интерпретация и модерна де - символизираща деструкция.      

 

Лекция № 11

С е м и о т и к а т а   на повествователя и Льо Корбюзие в дневника и пътеписа - На изток от Виена  и  л о г и к а т а   на повествователя в романа Доктор Живаго . Знанието и действието, видове и протагонисти в съюз и / или конфликт.

 

Лекция № 12

Фолклорът и творчеството на Велимир Хлебников в очерците на Р.О. Якобсон - Новейшая русская поэзия и Доктор Живаго на Борис Пастернак , семиотиката на каноничните изкуства и На изток от Виена от Льо Корбюзие.

 

Лекция № 13

Моделът на всеобщото пространство от мистиците : Земя - хоризонт – Небе и модерния о б е к т; мизансцен в ексфразиса на романите от Пастернак и Корбюзие.

 

Лекция №14

Детските игри преди и след усвояването на писмеността и самата писменост-памет, жест , графичен образ, и функционирането на универсалните модели за литературността на ексфразиса и романите.

 

Лекция № 15

Значенията на тежестта в амнезии и реминисценции на повествователя .

/Отпечатъци, отражения, проекции - предварителни кодирания и преместваща се гледна точка , гравитация и а г р а в и т а ц и я на обекта, отсъствие на тежест-сенки - светлини /.

 

II. Анотация

Съпоставяните автори и романи позволяват без свръх-интерпретация да се покаже нагледно и достъпно ролята на пространствените, визуални изкуства-живопис, градоустройство и темпоралните-музика, синкретичните-фолклорни изпълнения, жилищен и църковен интериор и ритуали, в изясняване генезиса на на повествованието и по-генерално : образите, мотивите, темите и композиционните принципи на художествените езици и текстове .

 

III. Учебни часове: 1 - 30

IV. Учебни занятия : 10 х 3 учебни часа , един път седмично, първи семестър на учебната 2014 - 2015 г.

V. Форма на завършване на спец - курса : и з п и т ; т е с т - входно ниво и т е с т - допуск до изпит.

 

VI. Библиография

Айзенщайн, С.М. - Монтажът, С. Изток – Запад, 2012

Корбюзье, Ле - Путешествие на Восток, М. Стройиздат 1991

Корбюзье, Л. - Ответы на вопросы из Москвы, Париж 1930   в Планировка города, М. Огиз - Изогиз, 1933

Корбюзие, Л.- Писмо до М.Я. Гинзбург, М.1930

Лотман, Ю.М. - Собранные сочинения, т. I - VI, Санкт Петербург, Искусство ; 1995 - 2002

Ман, П. - Алегории на четенето, С. ИК „Критика и хуманизъм”, 2000

Пастернак, Б.Л. - Доктор Живаго М. Художественная литература, Избранные работы - т.III, 1990

Пастернак, Б.Л. - Люди и положения, М. Ексмо, 2008

Проп, В.Я. - Исторически корени на вълшебната приказка, С. ИК. Прозорец, година на публикацията не е посочена.

Сандев, К. - Учебно пособие : Превод на пътеписа - На изток от Виена / ср. по-горе с Пътешествие на Изток / от Л.Корбюзие с предговор, пояснения / № 1- 510 /, и идентифицирани и коментирани цитираните от Л.К. над сто художествени, литературни и научни творби и трактати, препратки за артявления, творци и епохи.

Якобсон, Р.О. - Работы по поэтике, серия - Языковеды мира ; М. Прогресс,1987

 

Речници по семиотика от : Венсан Колапиетро и Алджирда Жюльенович Гремас

zala224

 

ФАКУЛТЕТЪТ ПО СЛАВЯНСКИ ФИЛОЛОГИИ

 

О Б Я В Я В А

следните докторантски курсове за учебната 2015/2016 година

 

 

Дисциплина

Преподавател

Сем.

Ден и час

Каб.

Академично писане

проф. д-р Йовка Тишева

1

петък 10.00 ч.

143

Електронни ресурси в хуманитаристиката –

1 част

проф. Й.Тишева,

доц. А.Бояджиев,

доц. М.Джонова

1

петък 10.00 ч.

139

Изследователски процедури във филологическите науки с оглед на проучванията в образованието

проф. д-р Татяна Ангелова

(първа сбирка - петък, 10 март, 18.00 ч. в каб. 126А)

 

2

 петък

18.00 ч.

 126А

Литературна теория на моделите

доц. д-р Дарин Тенев

2

   

Най-новата българска литература и писане на рецензии върху нея

проф. дфн Милена Кирова

1

петък 16.00 ч.

145

Руски език в сферата на хуманитарните науки

доц. д-р Събка Богданова

2

   

Граници в представите за жената в литературата и в културния живот между двете световни войни

гл. ас. д-р Кристина Йорданова

1

четвъртък 14.00 ч.

 

Семиотиката – начин на мислене

проф. д-р Гергана Дачева

2

   

 

Дните и часовете, които са посочени в графика, са за организационни сбирки. Според желанията и възможностите на докторантите, записали съответния курс, се предлага и провеждане на занятията на блоков принцип по договорка с преподавателите.

 

Срок за подаване на документи: от 1 до 15 октомври 2015 г.

 

Докторантите от всички факултети могат да подават Заявление по образец до Декана на Факултета по славянски филологии в кабинет № 230 (Деканат на ФСлФ – Ректорат) при г-жа Мария Стоянова.

 

Заявление

 

Достоевски и “християнският роман”.

Българските прочити и западноевропейският интерпретативен контекст

 

СИД

 

доц. д-р Калин Михайлов

 

Курсът си поставя за цел да проследи възхода на българското достоевскознание през последните няколко десетилетия (след 1971 г.), като се спре на ключови и мащабни критически текстове от този период. Идеята е да се върви последователно през тях, като фокусът се съсредоточи върху романистиката на Ф. М. Достоевски и особено върху т. нар. „Петокнижие“, а призмата е явлението „християнски (респ. православен) роман“: понятието за него, особеностите му и начина, по който се интрепретират те, в различни конфесионално-културни контексти. Като част от западноевропейския интерпретативен контекст смятам да включа текстове от френската тълкувателна традиция върху Достоевски, а времевите граници ще са отместени по-напред, за да се обхванат основни моменти от началото на критическата рецепция на творчеството на Ф. М. Достоевски във Франция.

 

Предложенията семинар се явява своеобразно продължение на започнатото от мен през летния семестър на учебната 2013–2014 г. в Департамента по славистика на Университета на Саарланд, Германия. Тамошният семинар бе насочен към студентите и преподавателите слависти, но и по-широко – към всички в този университет, които биха се заинтересували едновременно от творчеството на руския романист и от българската му рецепция, в предложената и тук перспектива на разглеждане (ср.: Kalin Mikhaylov. Seminar Die Dostojewski-Rezeption in Bulgarien im Kontext des Phänomens „christlicher (bzw. orthodoxer) Roman). Тъй като българските погледи изискваха повече време за представяне и осмисляне, западната перспектива (френска и немска) остана на заден план. Идeята ми е да я “добавя” в рамките на този курс, който се очертава да бъде продължен и нататък (по отношение на немския контекст).

 

Теми за лекционния курс

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1.

Въведителна лекция

2 часа

2.

Патернализмът и подмолният бунт срещу Бащата (Цветан Стоянов)

2 часа

3.

“Тайнствената поетика” на Достоевски (Николай Нейчев I)

2 часа

4.

Достоевски и месианистичният дискурс в руската литературата на XIX век (Николай Нейчев II)

2 часа

5.

Богът, който мълчи, докато ние говорим (Калин Янакиев)

2 часа

6.

Питанията на един математик (Петър Попиванов)

2 часа

7.

Смърт и възкресение у Достоевски (Ванда Смоховска-Петрова)

2 часа

8.

Достоевски и руският роман (Вогюе)

2 часа

9.

Достоевски, видян от Андре Жид

2 часа

10.

Достоевски в теоретичните постановки за романа на Франсоа Мориак

2 часа

11.

Достоевски и Бернанос

2 часа

12.

Достоевски на Пиер Паскал

2 часа

13.

Литературното сътворяване при Достоевски (Жак Като)

2 часа

14.

От Юго до Достоевски (Мишел Сони иАлексис Филоменко)

2 часа

15.

Конфронтации: българските и френските прочити в диалог

2 часа

 

Форми и методи на оценяване:

Макар да е изцяло лекционен, курсът предполага активно участие на присъстващите, което ще бъде насърчено чрез предварително изпращане на материали (откъси от художествени и/или критически текстове). Решаващо за оценката е изработването на курсова работа, критериите за която се уточняват и дискутират от самото начало. Курсовата работа се рецензира писмено и се връща оцененена на участника в СИД-а, след което се провежда събеседване върху написания и рецензиран текст, при което авторът му би трябвало да е в състояние да защити тезите в своя текст и да отговори на (евентуално) поставените в рецензията или възникнали в процеса на събеседването въпроси. Крайната оценка се формира чрез комбиниране на трите фактора: 1) Участие по време на курса; 2) Курсова работа; 3) Събеседване върху курсовата работа.

 

 

Библиография

Асенов, Стоян. Битие и отсъствие. Достоевски и опитът за смъртта. С., УИ “Св. Климент Охридски”, 2014.

Бернанос. Дневникът на един селски свещеник. Прев. Нели Захариева, С., София – С. А., 2009.

Достоевски, Ф. М. Престъпление и наказание. Прев. Г. Константинов. С., Народна култура, 1968.

Достоевски, Ф. М. Идиот. Прев. Иван Пауновски. С., Народна култура, 1971.

Достоевски, Ф. М. Бесове. Прев. Венцел Райчев. С., Народна култура, 1983.

Достоевски, Ф. М. Юноша. Прев. Катя Койчева. С., Народна култура, 1983.

Достоевски, Ф. М. Братя Карамазови. Прев. Д. Подвързачов и С. Андреев. С., Народна култура, 1975.

Достоевски, Ф. М. Дневник на писателя. Прев. В. Райчев, Л. Минкова и Вл. Райчев. С., Народна култура, 1986 (т. 10 от Събрани съчинения в 12 т.); 1989 (т. 11).

Достоевски: мисъл и образ. Алманах на Българско общество “Достоевски”, т. I. С., Изток/Запад, 2014.

Михайлов, Калин. Достоевски в българската критика – подривен или ортодоксален? – Михайлов, К. Християнство и идентичност. Пътуване към себе си в света на литературата и културата. С., Нов човек, 2007, 90–100.

Михайлов, Калин. Христологичният наративен модел в романа “Клетниците” на В. Юго. – Михайлов, К. Християнство и идентичност (виж по-горе), 159–173.

Михайлов, Калин. Литературоведът като теолог. – Михайлов, К. Християнската литература между вписването и отграничаването. С., УИ “Св. Климент Охридски”, 2013, 13–24.

Михайлов, Калин. Дневникът в търсене на трансцендентната красота – Алманах на Българско общество “Достоевски”, т. II, 2016 (под печат).

Михайлов, Калин. Да пишеш или да живееш. Дневникът в романа и извън него. – http://calic.balkansbg.eu/conferens/liaisons-dangereuses/58-%C3%A9crire-ou-vivre.html

Мороа, Андре. Френски писатели на ХХ век. От Пруст до Камю – от Жид до Сартр. С., Наука и изкуство, 1980.

Нейчев, Николай. Ф. М. Достоевски. Тайнствената поетика. Пловдив, Макрос, 2001.

Нейчев, Николай. Литература и месианизъм. Руското литературно месианство през ХІХ век. Пловдив, УИ "Паисий Хилендарски", 2009.

Пенков, Димо. Екзистенциални измерения на вярата в творчеството на Ф. М. Достоевски. С., Артграф, 2009.

Попиванов, Петър. Достоевски: питанията на един математик. С., БРИП ООД, ДУМА 2008, 2011.

Смоховска-Петрова, Ванда. Пътят към смъртта и възкресението у Достоевски. С., Издателски център “Боян Пенев”, 2008.

Стоянов, Цветан. Геният и неговият наставник. Една скрита страница от историята на патернализма. – Съчинения в два тома. Т. 1: Културата като общение, С., Народна култура, 1988, 417–549.

Троев, Петко. Достоевски. Духовните митарства на гения и пророка. С., Издателска къща "Персей", 2012.

Янакиев, Калин. Богът на опита и богът на философията. Рефлексии върху богопознанието. С., Анубис, 2002. 

Backès, Jean-Louis. Dostoïevski réfusé. – Dostoïevski. L’Herne, 1973, 348 - 352.

Cadot, Michel. Dostoïevski d’un siècle à l’autre ou la Russie entre Orient et Occident. Paris, Maisonneuve et Larose, 2001.

Catteau, Jacques. La création littéraire chez Dostoïevski. Paris, Institut d’études slaves, 1978.

Daudin, Claire. Dieu a-t-il besoin de l’écrivain? Péguy, Bernanos, Mauriac. Paris, Cerf, 2012.

Diagonales dostoïevskiennes. Mélanges en l’honneur de Jacques Catteau. Textes réunis par Marie-Aude Albert. Paris, Sorbonne, 2002.

Dostoïevski et les Lettres françaises. Actes du colloques de Nice réunis par J. Onimus. Nice, Centre du XXe siècle, 1981.

Dostoïevski. Textes rassemblés par Jacques Catteau et Jacques Rolland. Les Cahiers de La Nuit surveillée, Nr 2. Lagrasse, Verdier, 1983.

Gide, André. Dostoïevski. Articles et causeries. Paris, Plon, 1923.

Haddad-Wotling, Karen. L’illusion qui nous frappe. Proust et Dostoïevski. Une esthétique romanesque comparée. Paris, Champion, 1995.

Kranz, Gisbert. Lexicon der christlichen Weltliteratur. Freiburg / Basel / Wien, Herder, 1978.

Madaule, Jacques. Dostoïevski et Claudel. – Dostoïevski et les Lettres françaises (виж по-горе), 94 – 106.

Mauriac, François. Œuvres romanesques et théâtrales complètes. Édition établie, présentée et annotée par Jacques Petit. Tome II. Paris, Gallimard, 1979.

Mikhaïlov, Kalin. Le mal métaphysique chez Dostoïevski et ses interprétations dans la critique contemporaine bulgare (под печат в сборник от конференцията „La force du mal dans l’œuvre de Dostoïevski”, Brest, 2014).

Sogny, Michel; Alexis Philonenko. De Victor Hugo à Dostoïevski. Entretiens philosophiques. Chaintreaux, Édition France-Empire Monde, 2013.

Vogüé, Eugène-Melchior de. Le roman russe. Montreux: L’Age d’homme, 1971.

 

Съставил програмата: доц. д-р Калин Михайлов

 

 

zala224

 

ФАКУЛТЕТЪТ ПО СЛАВЯНСКИ ФИЛОЛОГИИ

 

О Б Я В Я В А

следните докторантски курсове за летния семестър на учебната 2023/2024 година

 

Дисциплина

Вид курс

    Преподавател

Академично писане

задължителен

проф. д-р Йовка Тишева

7.03.2024, четвъртък, 16.30 ч., каб. 139

Електронни ресурси в хуманитаристиката – I и II част

задължителен

проф. д-р Йовка Тишева, проф. д-р Андрей Бояджиев, доц. д-р Марина Джонова - първа среща на 5.03.2024, вторник, 15 ч., каб. 139

Семиотиката – начин на мислене

избираем

Проф. д-р Гергана Дачева - ще получите имейл от преподавателката

Литература и дигитална култура

избираем

Проф. д-р Ренета Божанкова

ще получите имейл от преподавателката

Най-новата българска литература и писане на рецензии върху нея

избираем

Проф. дфн Милена Кирова

от 8.03.2024, петък, 14.15 ч., каб. 138

Литературна теория на моделите

избираем

доц. д-р Дарин Тенев

от 5.03.2024, вторник, 16 ч., каб. 155

 

Срок за подаване на документи: до 27.02.2024 г.

Дните, часовете и мястото на провеждане ще бъдат посочени допълнително до 29.02.2024 г.

 

Докторантите от всички факултети могат да подадат Заявление по образец до декана на Факултета по славянски филологии на имейл: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  - г-жа Албена Дъбова.

 

Учебните програми на дисциплините можете да видите ТУК

 

Квалификационна характеристика

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Да четем агиографията: наративни модели и интерпретативни подходи

 

Преподавател: Доц. д-р Диана Атанасова

 

 

Анотация на учебната дисциплина:

 

Под агиографска литература днес най-често се разбират произведенията, написани в памет, чест и възхвала на светците. Това са както наративните и реторични (мъченията, житията, похвалните слова), така и стихотворните текстове (каноните, службите и други песнопения). В един по-тесен смисъл обаче агиографията включва само повествователните текстове. Именно този дял - на повествователните творби – е в центъра на вниманието.

Курсът има да цел да запознае студентите с наративните особеностите на разказите, посветени на живота и деянията на християнските светци, които формират един от основните дялове на средновековната словесност. Ще бъдат разисквани въпроси, свързани с появата на почитта към светците в късноелинистичната епоха (1); с преданията за християнските герои и възникването на агиографските повествования (2); с формирането на агиогрфските жанрове (3); с влиянието на социо-културната среда върху жанровите форми (4); с връзките между агиографските повествовани и античните теткстове (като биографията, авантюрно-приключенския роман и др.) (5). Ще бъдат разгледани отделни представителни за жанра си текстове, като чрез анализирането им ще бъдат проследени спецификите на основни наративни модели. Ще бъдат потърсени формите на приемственост и интертекстуалните връзки между ранните агиографски текстове, писани основно на гръцки език, и по-късно създаваните оригинални славянски жития. Проблемите, които ще се разискват, ще помогнат на студентите да разбират по-добре приемствеността по отношение на литературата в културите от различни епохи.

Текстовете ще се четат на съвременен български език.

На студентите се предоставя рийдър (христоматия) с подбрани текстове в електронен вариант и на хартия. Всички материали за курса са достъпни в електронния курс на дисциплината.

Оценката по дисциплината е комплексна и се формира от участие в дискусиите по време на занятията (50%) и самостоятелна писмена задача / или курсова работа (50%).

 

Формиране на оценката по дисциплината

% от оценката

 

Участие в тематични дискусии в часовете

50 %

 
Текуша и / или самостоятелна работа

50%

 

Предварителни изисквания:

Предварителни изисквания няма.

 

 

Очаквани резултати:

След преминаването на курса се очаква студентите да са изградили умение за четене и анализиране на средновековните повествования за светците. Предполага се да бъдат усвоени знания, които да им дадат инструмент за анализ на текстовете, посредством който жанровите специфики на отделните повествования да бъдат идентифицирани.

 

Учебно съдържание

 

Тема:

Хорариум

1

Агиографията: исторически, контекстуални, макрожанрови аспекти

2

2

Конституиране на почитта към светците. Предписанията на църквата и агиографският репертоар

2

3

Жанр и наративен модел в повествованията за светците. Епос и/ или роман(с)

2

4.

Моделът на диаметралното противопоставяне. “Епическото” мъчение

2

5.

Моделът на градационното противопоставяне. Агиографски “романс”.

2

6.

Мъченическото житие: хибридизиране на похватите.

2

7.

Агиографският епос”: византийските му репрезентации и средновековните български реализации

2

8.

Агиографският романс”: примерът на историята за “гръцкия д-р Фауст” (Киприан мага и девицата Юстина)

2

9.

Исторически и идеологически дискурс в агиографските произведения

2

10.

Силата на думите и думите на силния: апотропейни функции на някои агиографски текстове.

2

 

Библиография:

 

I. Избрани произведения (препоръчителни):

 

Мъчение на Юлияния – в: Жени светици в Източното православие. С., 1995., 7-22.

Повест за Петър и Феврония Муромски – в: Жени светици в Източното православие. С., 1995., 97-116.

Житие на св. преп. Мария Египетска, бивша блудница. От падение към светост. От св. Патриарх Софроний Йерусалимски. С., 1993.

Житие и страдание на свети свещеномъченик Киприан и на девицата света мъченица Иустина. И

Страдание на светия мъченик Арета. – В: Жития на светиите от Димитрий, митрополит Ростовски. Атон, 2007.

Мъчение на Георги Победоносец и Чудото на великомъченик Георги със змея. – В: Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986, 398-411.

Мъчение на светия и славен великомъченик Георги – В: Народното четиво през XVI-XVIII век. С. 1990, 61-86.

Пространно житие на Алексий човек божи – В: Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986, 424-429.

Житие на света първомъченица Текла – В: Народното четиво през XVI-XVIII век. С. 1990, 183-191.

Мъчение на Йоан Нови Белиградски. – в: Григорий Цамблак. Избрани съчинения. С., 2010, 55-62. (или в: Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби)

Житие на св. Иван Рилски – в : Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986.

Житие на св Никола Нови Софийски - в : Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986.

Послание, написано от цар Авгар до Господа наш Исус Христос – в: Стара българска литература. Том първи. Апокрифи. С., 1982.

Дeяние на светите апостоли Андрей и Матей. – Стара българска литература. Апокрифи. С., 1982, 185-194.

Слово за светия апостол Тома. – Стара българска литература. Апокрифи. С., 1982, 201-206.

 

II. Христоматии, съдържащи преводи на новобългарски на средновековни агиографски творби:

 

Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986.

Жени светици в Източното православие. С., 1995.,

Народното четиво през XVIXVIII в. С., 1990. (там частта “Жития”, с. 27-235, 263-267).

Заветът на св. Иван Рилски. С., 1990.

 

III. Сведения за светците и техните животоописания в интернет:

http://www.newadvent.org/cathen/

http://www.sacred-texts.com/chr/lots/index.htm

http://www.pravoslavieto.com/1/calendar.htm

http://www.fordham.edu/halsall/sbook3.asp#ec2

Holy Women of Byzantium: Ten Saints' Lives in English Translation – at: http://www.doaks.org/publications/doaks_online_publications/ATHW.html

Internet Medieval Sourcebook. Saints' Lives – at:

http://www.fordham.edu/Halsall/sbook3.asp#web1

Страницата на Боландистите:

http://www.kbr.be/~socboll/

 

Дата: 15.06.2016                                               Съставил:

Доц. д-р Диана Атанасова

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.