Uncategorised

versita_logo

 

Versita launches Versita Open, an Open Access Portal for Scholarly Journals

 

2010-09-27

Versita today announced the launch of Versita Open, where publishers of scholarly journals can choose an open access model and services that best serve their needs. Versita Open has already attracted over 200 journals across numerous disciplines and expects to publish 500 journals in the near future.


Versita Open (www.versitaopen.com) is an Open Access (OA) platform, which does not impose any open access model on participating journals owned by universities, institutes and societies. Some of them raise funding from article processing charges (“author pays” model), while most are funded by the universities, institutes and societies which own them (“publisher pays” model).


Commenting on the new venture, Jacek Ciesielski, the CEO of Versita says: “Most of the OA advocates did not realize that what they promoted was already widespread among scholarly journals. Our research shows that about 80% of scholarly electronic journals are so called UOA, unintentional open access journals. Their publishers are either not prepared to sell electronic subscriptions or the quality is not good enough. If they try, they often do not cover their costs with the revenues paid by libraries or authors. Therefore, all UOA journals are funded by the universities, institutes and societies that own them”, Ciesielski concludes.


Within the new service, Versita Open provides publishers with the world’s leading e-publishing technology solutions such as MetaPress and Editorial Manager, instead of open source or internal systems. “Versita not only provides them with the technology, but also performs all publishing functions such as journal production, marketing and distribution”, said Dawid Cecula, Business Manager for Versita Open.

 

 

Американската драма в киното

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. д-р Корнелия Славова

 

Анотация на учебната дисциплина:

Целта на курса «Американската драма в киното» е да запознае студентите с развитието на американската драма през ХХ век по линия на  жанрови характеристики, стил, тематика, театрални стилове.

            В семинарите се работи с класически произведения на американската драма и техните сценични и филмови адаптации. Целта е студентите да анализират изучаваните произведения не само като примери на драматичното изкуство и като литературни произведения, но и като културни артефакти в публичната арена на театъра и филмовото изкуство.

            В курса са предвидени посещения на театрални постановки на американски пиеси на Софийска сцена, както и проекти, свързани с интерпретация на сценични и филмови адаптации.

            В лекционния курс на дисциплината «Американската драма в киното» се разискват проблеми, свързани с трансформациите на драматичния текст при театралните постановки и филмирането, ролята на цензурата във филмовата индустрия, връзката със социалния и културен контекст на създаване и рецепцията на драматичното и филмовото изкуство.

Предварителни изисквания:

Добро владеене на английски език.

Очаквани резултати:

Анализираните постановки и филмови адаптации се очаква да развият творческия потенциал на студентите, както и практическите им умения за интерпретация на текст и образ, и писане на художествена рецензия.

 

Учебно съдържание

Тема:

Хорариум

1

Въведение в теориите за драма: Видове адаптация на текст

2

2

Провинстаун Плейърс – началото на американската драма. Експресионистичната драма на Сюзан Гласпъл - „Дреболии”

2

3

Модернистката драма през 20-те години на ХХ век. Юджин О Нийл на сцената и на екрана – „Дългият път на деня към нощта” Началото на американското кино.

2

4.

Цензура и политика: „Лисичетата” на Л. Хелман.

 

2

5.

Цензура и критика: драмата и филмовите адаптации на Тенеси Уилямз: трите адаптации на „Котка върху горещ ламаринен покрив” на Т. Уилямс в САЩ и Източна Европа

2

6

Социални и политически конфликти на сцената и екрана през 40-те и 50-те години: социалната драма на Артър Милър и нейните филмови адаптации.

2

7

Крахът на илюзиите и театърът на абсурда. Кой се страхува от Едуард Олби: Театралните постановки и филмовата версия на „Кой се страхува от Вирджиния Улф”

2

8

Разчупване на табутата и Американският „Оупън Театър”. Сам Шепард (драматург, актьор, музикант и поет)

2

9

Феминистка драма: канон, стил, проблематика Уенди Уосърстайн („Хрониките на Хайди”)

2

10

Ролята на реализма в съвременната драма/ театър: Марша Норман („Лека нощ, мамо”) Феминистки теории за зрителя – Лора Малви и Джил Долан

2

11

История и музика: афро-американската съвременна драма „Пианото” от Огъст Уилсън. Ролята на музиката в драмата и киното

2

12

Травмата на 90-те години на сцената и екрана: Маргарет Едсън „Уит”

2

13

Постмодерната американска драма: Джон Гуер „Шест степени на разделеност” , Тони Кушнър „Ангели в Америка”

2

14

Новата естетика, автопърформънс: Сюзан-Лори Паркс, Дъг Райт

2

15

Обобщение. Постмодерното синтетично изкуство

2

 

Библиография

Основна:

Glaspellр Trifles 1916, in Heath Anthology, II ed, II vol, p 1169.

Lillian Hellman, The Little Foxes (1939)

E.O’Neill, Long Day’s Journey into Night  (1941) Norton, III ed., II vol p.1302

T.Williams, A Streetcar Named Desire (1947)

Albee, Who’s Afraid of V.Woolf (1962)

A.Miller, Death of a Salesman (1949) Anth.2

Sam Shepard, Fool For Love (1988)

Norman, ‘night, Mother (1983)

Ntozake Shange, For colored girls who have considered suicide (1975)

John Guare, Six Degrees of Separation (1990)

August Wilson, Fences (Norton Anthology, II volume, IVth edition)

Tony Kushner, Angels  in America  1991

Suzan-Lori, Parks Topdog/Underdog 2002

Doug Right, I’m My Own Wife, 2004

 

Допълнителна:

Murphy, Brenda. The Cambridge Companion to American Women Playwrights, Cambridge UP, 1999.

Roudane, Matthew (ed). The Cambridge Companion to Sam Shepard, Cambridge UP, 2002.

Berkowitz, Gerald. American Drama of the 20th Century. Longman, 1992.

Krasner, David. American Drama 1945-2000, Blackwell Publishers, 2006.

Wetmore, Kevin (ed.) Suzan-Lori Parks: A Casebook, Routledge 2007.

Slavova, Kornelia. The Gender Frontier in Sam Shepard’s and Marsha Norman’s Drama, Polis, 2002.

Slavova, Kornelia. The Traumatic Re/Turn of History in Postmodern American Drama, Sofia University Press, 2010.

Zander Brietzke American Drama in the Age of Film, University of Alabama Press, 2007.

 

 

 

 

 

АСПЕКТУАЛНИТЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ЗАЛОГА

В ИНДОЕВРОПЕЙСКОТО СЕМЕЙСТВО.

КРАТКА ПАНОРАМА. ЯДРЕНИ ИНДОЕВРОПЕЙСКИ ЕЗИЦИ. Част II

 

 

Никола Кръстев

Софийски университет „Св. Климент Охридски”

 

Реконструкции доиндоевропейского языка дают нам возможность взглянуть в первую очередь на формальную и лексическую сторону языка, раскрывая главным образом основные функционально-семантические характеристики его системы. За 120 лет, прошедших с момента публикации работы Бругмана и Дельбрюка (1886–1900) «Grundriß der vergleichenden Grammatik der indogermanischen Sprachen», наиболее всеобъемлющей работы по индоевропейскому морфосинтаксису, через сравнение и типологические параллели исследователи приходят к консенсусу по различным вопросам. Данное исследование  представляет собой попытку вписаться в этот контекст путем изучения системных связей между лексическим аспектом, перфектом и возникновением залога. Для этой цели рассматриваются особенности залога и аспекта во всех древних индоевропейских языках и прослеживается их развитие с учетом зарегистрированных изменений в системе перфекта. Выводы диахронического анализа связаны с возможным изменением языкового типа индоевропейской диатезы (с эргативного на номинативный) и служат для выявления некоторых структурных связей в индоевропейской диатезе. В заключение предлагается типология взаимоотношений диатезы и залога в индоевропейских языках, основанная на семантических признаках результативности и стативности.

 

The Proto-Indo-European reconstructions give us the opportunity to observe mostly the formal and lexical side of the ancestor language, revealing only the main functional-semantic features of its system. In the past more than 120 years since the first edition of Brugmann’s and Delbrück’s “Grundriß der vergleichenden Grammatik der indogermanischen Sprachen”, a major work the field of historical linguistics, the researchers reach a consensus on various morphosintactic issues by way of comparisons and typological contrasts. Thе present study attempts to fit in this context, examining the systemic links between lexical aspect, the Perfect and the emergence of voice. For this purpose, the aspect and voice features of all ancient IE languages are examined and their development is monitored in view of the registered changes in the perfect subsystem. The conclusions of the diachronic analysis are related to the possible change in the linguistic type of the IE diathesis (from ergative to nominative) and lead to the formulation of some structural relationships in the IE diathesis. Finally, a diathesis and voice typology in IE languages is proposed on the basis of semantic features such as resultative and stative.

 

Ключови думи: праиндоевропейски език, диатеза, залог, резултатив

Key words: Proto-Indo-European, diathesis, voice, resultative

 

 

До всички членове

на Общото събрание

на Факултета по славянски филологии

 

Уважаеми колеги,

Уведомявам ви, въз основа на Доклада от Председателя на факултетната избирателна комисия към Общото събрание на Факултета по славянски филологии, проф. дпн Адриана Дамянова, и на приложения протокол, че в резултат от частичните избори за попълване състава на Факултетния съвет с трима членове от квотата на хабилитираните преподаватели и трима членове от квотата на нехабилитираните преподаватели, проведени съгласно чл. 10 и чл. 49 от ПУДСУ на заседанието на Общото събрание на Факултета по славянски филологии от 14 ноември 2018 г., никой от кандидатите не събра необходимия брой гласове. Гласували са 113 (сто и тринадесет) от общо 116 (сто и шестнадесет) регистрирани в началото на заседанието членове на Общото събрание.

При този резултат, съгласно чл. 49, ал. 5 от ПУДСУ, насрочвам повторно гласуване в Зала 2 на 26.11., понеделник, от 10.00 до 16.00 ч. и на 27.11., вторник, от 10.00 до 14.00 ч. В него имат право да участват само тези членове, които са се регистрирали по установения ред за Общото събрание, проведено на 14 ноември 2018 г. Резултатите ще бъдат оповестени на сайта на Факултета по славянски филологии.

 

Заместник-председател на Общото събрание

доц. д-р Огнян Ковачев