(спецкурс)

Вид на дисциплината : свободноизбираема (СИД)

Продължителност : 20 часа (задочно обучение)

Лектор : доц. д-рТатянаАнгелова

за контакти:

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.



Анотация на спецкурса

Спецкурсът е с методическа насоченост. В края на обучението студентите: а) са осведомени за образователния потенциал на съвременните дидактически процедури за оценяване в обучението по български език; б) са придобили умения:

* да вземат методическо решение при оценяване по български език;
* да използват дидактически процедури за оценяване в обучението по български език, адекватни на взетото методическо решение;
* да анализират и интерпретират резултатите от взетото решение;
* да прогнозират бъдещата работа с оценявания ученик/ученици.

Форми на проверка и оценка


За отличен : изготвяне на проект за дидактическа процедура с конкретни параметри : - цели на оценяването, характеристика на оценяваните ученици (възраст, равнище на подготвеност по БЕ, социокултурни особености);

- дейности, чрез които се осъществява оценяването; предполагаеми резултати; обработка на резултатите.

За много добър : рецензиране на непознат ученически текст. Обосновка на критериите за направената оценка. Насоки за работа с оценявания ученик.

За добър: Индивидуално рецензиране на анализиран колективно ученически текст. Мотиви за оценката му.

За среден : Писмен коментар по избран от програмата въпрос. Самостоятелно проучване на информация и идеи за използването й при оценяване в ОБЕ.

* Оценка слаб не се поставя!!!
* Студентите/ студентките имат право на консултация с преподавателя при подготовката си за изпита и избират за каква оценка да се явят. Към крайната оценка при завършването на спецкурса се добавя цяла единица, ако студентът/студентката умее да се самооцени. Самооценката се осъществява с помощта на анкета.

Анкета ( след завършването на спецкурса):

В коя група от посещаващите курса поставяте себе си:

а) участници, които не са се ориентирали в същината на спецкурса;

б) участници, които са осведомени за основните въпроси на оценяването в ОБЕ;

в) участници, които в основни линии прилагат усвоената информация за дидактическите процедури на оценяване в ОБЕ;

в) мотивирани участници, които умеят да прилагат дидактическите процедури за оценяване в ОБЕ съобразно поставени цели ;

г) мотивирани участници, умеещи обосновано да прилагат дидактически процедури за оценяване в ОБЕ, да обработват и да анализират резултатите от използването им.

* Кратък писмен коментар. Очаквания преди спецкурса. След спецкурса: какво ми допадна, какво ме затрудни, съвпадат ли очакванията ми с резултатите от спецкурса.

Програма


1. Същност и функции на оценяването в обучението по български език (ОБЕ). Оценяването в ОБЕ и държавни образователни изисквания за оценяване (ДОИ). Таксономия на Б. Блум. Стратегии на Е. де Боно. Отношение между оценяване и измерване. Задачи на спецкурса

2. Съвременни дидактически концепции: конструктивизъм и оценяване. Активни методи на преподаване и учене; критическо мислене. Отношението им към оценяването в ОБЕ

3. Критериално и нормативно оценяване. Същност и функции. Предимства и недостатъци. Тренировъчни и изпитни дидактически процедури за оценяване в ОБЕ. Видове. Специфика

4. Дидактическият тест по български език (БЕ) като процедура за оценяване. Същност. Предимства и недостатъци.

5. Дидактическият тест по БЕ. Видове. Специфика. Образователен потенциал.

6. Стандартизиран тест по БЕ и нестандартизиран тест по БЕ. Изисквания при конструиране и апробиране.

7. Измерителни характеристики на дидактическия тест по БЕ. Валидност. Надеждност. Дискриминативна сила

8 . Обработка, анализ и интерпретация на резултатите от апробирането на дидактически тест; приложение на информационни и комуникационни технологии (ИКТ)

9. Анализ и оценяване на ученическа реч. Предимства. Трудности. Отношение между ученически текст и ученически дискурс при оценяването в ОБЕ

10. Учебни речеви жанрове и оценяването в ОБЕ. Образователен потенциал на изпитните жанрове: съчинение есе; интерпретативно съчинение; репродуктивни текстове ( преразказ, резюме, конспект); текстове документи (СV).

11. Критерии за оценка на ученически текстове от вида: есе, интерпретативно съчинение, преразказ. Нерешени въпроси и трудности.

12 . Рецензията при оценяване на ученически текстове. Същност и функции. Изисквания към рецензията. Рецензиране на тренировъчни и на изпитни ученически текстове.

13. Еспертната оценка като дидактическа процедура. Възможности за приложение. Видове скали за оценяване.

14. Езиковото портфолио като инструмент за оценяване. Компоненти и функции.

15. Обработка, анализ и интерпретиране на данните от оценяване на ученическа реч; приложение на информационни и комуникационни технологии (ИКТ)

Ключови понятия:

оценяване в ОБЕ, измерване в ОБЕ, функции на оценяването в ОБЕ, функции на измерването в ОБЕ, тест, дидактически тест в ОБЕ, критериално и нормативно оценяване в ОБЕ, държавни образователни изисквания (стандарти) в ОБЕ


Литература


Ангелова, Татяна Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми, С. Сема-РШ, 2005

Ангелова, Татяна Националният изпит-тест 1999/2000: компонентът български език и получените резултати от изпита" /съавтори: Йовка Тишева, Стефка Фетваджиева, Любов Шишкова/ www.lite rnet.bg или В: Български език и литература, кн.1/ 2001.

Ангелова, Татяна: Tatyana Angelova Assessment of socio-cultural competence of 6 th -7 th grades students in Bulgarian secondary school In: Сб. Обучение без граници. Език и култура. Международна научна конференция. София, 15-17 ноември 2001г. CD ROM or https://www.slav.uni-sofia.bg/

Ангелова, Татяна Зрелостният изпит по български език и литература 2003г. (Образователен потенциал на задачите по български език, изготвени от екипа на Софийски университет) , (с ъавтори: Йовка Тишева и Гергана Дачева) . В: Български език и литература, 2003, кн. 4

Алексиева, Емилия Разработване на тестове за проверка и оценка на знания, С. 2002 г

Андреев, Марин Оценяването в училище. С. 1995

Барет, Джим Професионални тестове за самооценка на вашите способности, личност и мотивация. Фокус 2003 г.

Бижков, Георги Теория и методика на дидактическите тестове. С. 1992 г.

Вълчанова Мариана , Десислава Илиева Дидактическият тест по български език – в помощ на учителя. В: Български език и литература 2002 г.кн. 4-5 http://www.liternet.bg/

Герганов, Енчо Психометрични методи за проверка и оценка на знания по български език. С. 1976

Герганов, Енчо Дидактическият тест по български език. С. 1978

Лакюрски,Александър Математико-статистически методи в психолого-педагоги - ческите изследвания. С. Софтрейд 1999г.

Равен, Джон Педагогическое тестирование. Проблемы. Заблуждения. Перспективы М. 1999

Стоименова, Евгения Измерителни качества на тестовете.С. 2001

Стоянова, Фелиянка Тестология за учители.С. 1995 г.

http://www.ege.edu.ru/ Официальный портал инфор мационной поддержки Единного государственного екзамена

Frith, D.S, H.G. Macintosh. A Teacher’s Guide to Assessment. Cheltenham Stanley Thornes, 1984

Raven, John Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. 1984. Oxford

Toohey, S., Ryan, G. Mclean, J. and C. Hughes, Assessing competence-based educa t ion and training: a literary review, Australian and New Zealand Journal of Vocational Educational research, 1995, 3(2):86-117