Tatyana Gavrilova Angelova SN8
PhD, Professor of Methodology of Bulgarian Language Teaching
Department of Teaching of Methodology
Faculty of Slavic Studies
Sofia University “St. Kliment Ohridski”, Bulgaria

 

Teaching Experience – Lectures in Methodology of Teaching of Bulgarian language

Bachelor’s Course:

Lectures

“Didactic Speech Genres – Text-linguistic, Psycho-linguistic and Socio-linguistic Aspects”

“Educational Technologies for Assessment in Bulgarian Language Teaching”

Master’s course:

Lectures “System-based and Pragmatic-orientated Language Education” – Master program “Bulgarian language and Literature education n Secondary school”, Faculty of Slavic Studies

National Research Coordinator for Bulgaria - PIRLS'2006

In-service Training of Bulgarian Language Teachers

 

Main Interests

Active methods of Learning in Teaching of Bulgarian Language

Informational and Communication Technologies in Teaching of Bulgarian Language ; Students ’ Discourse Corpus Linguistics and Teaching Language

 

The most important publications :

Over 100

  • Методика на обучението по български език.Съвременни проблеми . СЕМА-РШ , 2005 г., второ преработено и допълнено издание
    Methods of Teaching Bulgarian. Contemporary Problems, Sofia 2005
  • Системноезиково и комуникативнопрагматично образование по български език (Проект за виртуално помагало по методика на образованието по български език и литература).http://www.ncde.gea.uni-sofia.bg
  • Конструирование корпуса письменных текстов учеников болгарской средней школы. Вопросы. Трудности. Решения.
  • Towards Building a Corpus of Students’ Written Texts from Bulgarian Secondary School. Problems . Difficulties . Decisions .
  • http://www.dialog-21.ru/Archive/2004/Angelova.htm
  • Multicultural Europe and the Changing Bulgarian Language Learning in Bulgarian Secondary School. In: 13th European Conference on Reading. Reading- Writing-Thinking. July 6-9 th Tallinn, Estonia 2003
  • The national exam - test (the language component) in the Bulgarian secondary school and grammatical competence of the students https://www.slav.uni-sofia.bg/lilijournal/index.php/issues/autumn-2004/121
  • Intercultural Literacy of Students in 6/7 grades in Bulgarian Secondary schools. In: HRCAK Special Issue. Literacy-European Perspectives, Croatian Reading Association. Zagreb December 8th 2000
  • Intercultural cultural Literacy of students in 6 - 7 th grades Students in Bulgarian Secondary School. B : Обучение без граници. Език и култура. Международна научна конференция. С. 15-17 ноември 2001 (на компактдиск).
  • Обучението по български език, учебникът по български език и Интернет. www.liternet.bg
  • Роля на обучението по български език за интегрирането на ученици в двуезична среда. В: Български език и литература 2003 кн.6,2003
  • Teaching Bulgarian Language as a Native Language in the Perspective of Modernization of Education in Bulgaria. New Textbooks and Curricula (5-11 th grades) co-author. www.liternet.bg
  • Интерактивен модел за описание на урока по български език. В: Езикът и съвременността. Проблеми на социолингвистиката. т.6 Международно социолингвистично дружество С. 1999
  • Функции на микротекста и на абзаца. www.liternet.bg;
    Functions of Micro-text and of Paragraph
  • Анализ на писмен ученически дискурс (върху материал от съчинения в шести и седми клас). В: Съвременни тенденции в обучението по български език. Сб. в чест на 65-годишнината на проф. Кирил Димчев. Булвест 2000 С. 2000
  • Наблюдения над умениями школьников создавать микротекстов в болгарской средней школе. В: Языковое сознание: содержание и функционирование. Х III Между - народный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Москва, 1-3 июня 2000, М. 2000 Институт языкознания РАН
  • Функционални аспекти на структурно-смисловото членене на текста. В: Българския език през XX в., сб. в памет на проф. Стойко Стойков, съставител проф. Василка Радева, С. Академично издателство “Марин Дринов”, изд. Пенсофт 2001
  • Диглосията и обучението по български език (като роден или като първи език ) – нови отговори на стари въпроси. В: Проблеми на социолинвистиката. Билингвизъм и диглосия – съвременни проблеми. т. 7. Международно социолингвис - тично дружество. С. 2002
  • Множественность форм вербализации смыслов (на материале сочинений учеников 7-ого класса болгарской средней школы). В: Языковое сознание. Устоявшееся и спорное. Сб. Х I V Международный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. М. 2003, ред. Е. Тарасов. Российская академия наук, Институт языкознания, Институт психологии, Российский новый университет.
  • Речевой акт в педагогической коммуникации (на материале болгарского языка). Труды международной конференции Диалог ’ 2003
    http://www.dialog-21.ru/Archive/2003/Angelova.htm
  • Difficulties in generating a microtext (on materials from fiftgraders’ classroom compositions)

Education:

1971-1975 M.A., Veliko Tyrnovo University "St. St. Cyril and Methodius ",

Subjects: Bulgarian Language and Literature.

1983-1984 Speciali z ation in Methodology of Teaching ofBulgarian Language

1994 -1995 Engish Language Specialization at Sofia University, Department of Language Teaching

19 96 Speciali z ation in Interactive Methods of Teaching

Amsterdam University , Netherlands

2000 - 2001 Ph.D. Methodic s, subject: “ Working on the Micro-text in Bulgarian Language Teaching in 5 th-7 th grades ”

 

Membership

International Reading Association, Bulgarian Reading Association, Board of Bulgarian Association for Measurement and Assessment in Education

 

Contacts:

“St.Kliment Ohridski” University of Sofia
Faculty of Slavic Studies
Department of Bulgarian Language and Literature Teaching Methodology
15 Tsar Osvoboditel
Sofia
Bulgaria

phone: (+359 2) 9308 - 247
fax : (+359 2) 9460255

е- mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.