Филмов анализ и филмова критика
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Ингеборг Братоева-Даракчиева
Анотация на учебната дисциплина: |
Дисциплината е ориентирана преди всичко към създаване на практически умения за работа върху конкретни филмови текстове с цел критическото им осмисляне. На базата на практически занятия, магистрантите усвояват основните принципи на писането на критически текстове за кино, запознават се с традиционно утвърдените жанрови форми на критическо писане за кино и със спецификите на филмовата критика в дигиталната епоха. |
Очаквани резултати: |
Да бъдат усвоени основни умения за аналитично осмисляне на филмовите текстове и за критическо писане в областта на киното. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Въведение във филмовия анализ – основни принципи |
2 |
2. |
Структурообразуващи елементи на филма |
2 |
3. |
Образ и значение в киното |
2 |
4. |
Подходи към филмовия текст 1 – теория за режисьора автор. Авторско кино и авторска кино критика |
2 |
5. |
Подходи към филмовия текст 2 – семиотика и структурализъм |
2 |
6. |
Подходи към филмовия текст 3 – кино и психоанализа |
2 |
7. |
Форма, стил и идеология на филмовото произведение |
2 |
8. |
Видове филмов наратив – линеен, нелинеен, елиптичен и др. и техното дешифриране |
2 |
9. |
Видове кино (игрално, документално, анимационно и хибридно) и съответстващите им критически подходи |
2 |
10. |
Филмови и телевизионни жанрове и методи за интерпретацията им |
2 |
11. |
Жанрова специфика и критически подходи към жанровото кино |
2 |
12. |
Специфики на серийното повествование |
2 |
13. |
Интертекстуалност на екрана и интертекстуални критически интерпретации |
2 |
14. |
Съвременни форми на филмова критика – онлайн списания, блогове, професионални критически сайтове, мета сайтове, IMDb. |
2 |
15. |
Аудиовизуални форми на филмова критика в дигитална среда. Онлайн персонализирана видео критика |
2 |
Семинарни упражнения
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Анализ на визуалните елементи (композиция на кадъра, план, ракурс, цветово решение и т.н.) на филм по избор |
2 |
2. |
Анализ на звуковата на партитура на филм по избор |
2 |
3. |
Критически интерпретации на различни наративни техники във филма |
2 |
4. |
Дискусия върху класически български филм, напр. „Крадецът на праскови“, „Козият рог“ (1972), „Мъжки времена“ и др. |
2 |
5. |
Самостоятелен анализ на филм по избор |
2 |
6. |
Критически интерпретации на авторски филм по избор. Идентифициране на авторски стил |
2 |
7. |
Опит за семиотичен или психоаналитичен анализ (по избор) на игрален или анимационен филм |
2 |
8. |
Критическа интерпретация на документален филм |
2 |
9. |
Критическа интерпретация на анимационен филм |
2 |
10. |
Анализ на жанров филм по избор |
2 |
11. |
Критическа дискусия върху актуален телевизионен сериал въз основа на предварително написан текст |
2 |
12. |
Анализ на интертекстуални връзки в група филми от различни епохи, от различни жанрове и т.н. |
2 |
13. |
Обсъждане на обзорни текстове за актуално филмово събитие, напр. София Филм Фест, Киномания и др. |
2 |
14. |
Обсъждане на студентски текстове (напр. режисьорски портрет), създадени изцяло въз основа на информация от интернет |
2 |
15. |
Мини сценарий за аудиовизуална критическа презентация онлайн |
2 |
Изпит
Изпитът е писмен и се състои в критически анализ на филм, който се прожектира на място, от гледна точка на темите, застъпени в учебния план.
Библиография
- Балаж, Бела. Избрани произведения. С.: Наука и изкуство, 1988
- Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Европейско кино – глобално и локално. София: РИВА, 2013.
- Знеполски, Ивайло. Пътища и пътеки на българското кино. С, Наука и изкуство, 1972
- Найденова, Вера. Керваните на киното пътуват. С, 1978.
- Найденова, Вера. Съвременният киносвят. С, 2004
- Найденова, Вера. Българско кино: По следите на личния опит. С, 2013.
- Bazin, André. Qu'est-ce que le cinéma? (В превод на всякакъв достъпен език)
- Benshof, Harry. Film and Television Analysis. An Introduction to Methods, Theories and Approaches, Routledge, 2016
- Bisoni, Claudio. La critica cinematografica: Metodo, storia e structura, Bologna: Archetipolibri, 2006.
- Bordwell, David and Kristin Thomson. Minding Movies: Observations on the Art, Craft, and Business of Filmmaking. Chicago University Press, 2011.
- Carroll, Noel. On Criticism. New York: Routledge, 2011.
- Cinema Futures: Cain, Abel or Cable? The Screen Arts in the Digital Age. Elsaesser, Thomas and Kay Hoffmann (eds.), Amsterdam University Press, 1998
- Ebert, Roger. Awake in the Dark: The Best of Roger Ebert. University of Chicago Press, 2006.
- Film Criticism in the Digital Age. Mattias Frey and Cecilia Sayad (ed.), Rutgers University Press, 2015.
- Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Leo Braudy and Marshall Cohen (eds.), New York, Oxford University Press, 1999.
- Hoberman, J. Film After Film: Or What Became of 21st Century Cinema?. London: Verso, 2012
- Inventing Film Studies. Grieveson, Lee and Haidee Wasson (eds.) Durham, NC: Duke University Press, 2008
- Monaco, James. How to Read a Film. Oxford University Press, 2009.
- Post-Theory: Reconstructing Film Studies. Bordwell, David and Kristin Thomson (eds.), University of Wisconsin Press, 1996
- The Language and Style of Film Criticism. Clayton, Alex and Andrew Klevan (eds.) London: Routledge, 2011.