Текст и ритуал

Проф. д-р Климентина Иванова

 

Курсът има за задача да запознае магистрантите със съвкупността от основните вербални и невербални средства за изразяване на сакралността. Чрез лекционния курс те получават част от необходимите им богословски знания, за да могат да навлязат в сложния свят на ритуала. Рецепцията на основната част от текстовете в средновековната книжнина се осъществява като синтез между словото, музиката, живописните изображения и архитектурните ансамбли. Без познания за богослужебната практика не винаги могат да се анализират и творбите на старата българска литература. Особеност на този лекционен курс е, че всяка година в зависимост от образованието и интереса на магистрите, се променя съотношението между темите и се акцентира на ония от тях, които са от особено значение за преобладаващото число магистранти.

 

Лекционен курс

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

История на монотеистичния Храм. Идеята за храма в юдаизма. Соломоновият храм в Йерусалим.   Светата земя като йеротопия. Поклонничество. История на българското поклонничество и връзката му с книжнината.

2

2.

Поклонничество. История на българското поклонничество и връзката му с книжнината.

2

3.

Връзката на храмовете на ранното християнство с юдаистичната традиция. От катакомбите към църковната сграда

2

4.

Архитектурните елементи на църквата и тяхната символика. Функция и философия на подкуполното пространство.

2

5.

Иконата и иконостасът – история и символика. Богословие на иконата. Богородичните икони и връзката им с Богородичните теми.

2

6.

Украса на храмовото пространство. Изображенията като „библия за неграмотни”.

2

7.

Одежди и утвари на богослужението.

2

8.

Литургията – история, текст и метатекст.

2

9.

Литургията –символика.

2

10.

Литургичната символика в старобългарската книжнина. Канонични и неканонични тълкувания на Литургията.

2

11.

Отражение на литургическата практика в старобългарската книжнина.

2

12.

История на западното богослужение. Източна и Западна литургия.

2

13.

Протестантизмът и неговото отношение към ритуала.

2

14.

Манастирът като културно средище.

2

15.

Обобщение – ритуал и образ.

2

 

 

Форми и методи на оценяване:

Текущи оценки при доклади, изказвания и дискусии. Защита на предварително предадени курсови работи.

 

Литература:

А. Я. Гуревич. Категории средневековой культуры. Москва, 1972.

Л. Мирковић. Иконографске студиje. Нови Сад 1974.

Кл. Иванова. Стара българска литература. Т. 4.Житиеписни творби. С., 1986.    [Съставителство, преводи, редакции, научен коментар].

Б. Чифлянов. Богослужебният чин, преведен от св. Братя Кирил и Методий в началото  на тяхната моравска мисия. – Патриаршески институт за патристични изследвания. Солун 1994.

Средновековна християнска Европа:Изток и Запад. Ценности, традиции, общуване. С., 2002.

Г. Минчев. Слово и обред. С., 2011.

Л. Успенски. Богословие на иконата. С., 2006.

Кл. Иванова. "Слово на св. Василий Велики и на отец Ефрем за светата Литургия, как подобава да се стои в църквата със страх и трепет”. - Palаeobulgarica, 26, (2002), № 1, 3-16.  

Кл. Иванова. По следите на разпръснатите ръкописи от Йерусалим и Палестина. - В: Разночетенията на текста. Юбилеен сборник в чест на 60-годишнината на проф. д-р Кирил Топалов. С., 2003, 288-29

Кл. Иванова. Чудото със змея, девицата и десницата на Йоан Кръстител - един непроучен средновековен текст. - В: Slavia orthodoxa. Език и култура. Сборник в чест на проф. д.ф.н. Р. Павлова. С., 2003, 171-181.

Кл. Иванова. Един литургичен паралел към апокрифа "Как Михаил победи Сатанаил" - В: Civitas divino-humana. In honorem annorum LX Georgii Bakalov. С. 2004, 397-40.

Кл. Иванова. Из истории славянской письменности на Святой земле. - В: Jews and Slavs. The Holy Land and the Manuscript Legacy of Slavs, 20, Jerusalem-Sofia, 2008, 60-86.