Приключения на чувствата във възрожденската литература

СИД, задочно обучение – летен семестър

(Курс за 2, 3 и 4 курс БФ)

 

 

Доц. д-р Надежда Александрова

 

Курсът има за цел да представи трансформационни процеси по отношение на представите за дадени емоции и тяхната изява в българската литература през XVIII-XIX век. Срамът и гордостта, смехът и плачът, приятелството и враждуването, любовта и омразата, ще бъдат осмислени както в бинарната си съотносимост, така и релативизирането им в епохата на модерността.

Курсът е изграден тематично. Всяко занятие се разделя на две части: теоретичен апарат от текстове относно представата за дадена емоция в европейската философия и частен случай на проява на емоцията в текст от литературата на Възраждането. Смисълът от приключението да се съчетават теорията и частните случаи е да се опознае историята на поведенчески феномени, зародили се или циркулиращи в европейската култура, които са пренесени в османския (и в частност в българския) контекст и адаптирани, за да станат норма в националната култура.

 

Програма

  1. Що е емоция? История и употреби на понятието
  2. Срамът и вината като стратегии за утвърждаване на българската народност през Възраждането
  3. Произход и употреби на плача във възрожденската литература
  4. Любовта - типология на чувството в европейски и балкански контекст
  5. Европейският сантиментализъм - популярни романи османския контекст на XIX. век
  6. Смехът като оръжие и разоръжаване. Възрожденската сатирична преса
  7. Емоции и писма – културата на епистоларното общуване през XIX век
  8. Приятелството – между ползата, достлука и идеологическото братство
  9. Емоциите и „женския въпрос” през XIX век.
  10. Храна и емоции през XIX век.
  11. Театрални емоции – историческите драми през Възраждането
  12. „Чия е тази песен?” мигриращи музикални мотиви в културата на Възраждането
  13. Геометрия на интимността в литературните салоните на следосвобожденския XIX век
  14. Докъде се простира любовта към родината – пътеписни приключения
  15. Представяне на курсови работи