Общо наименование: Богослужебен сборник. 
                    
                                Страна: Гърция. 
                    
                                Място: Света гора, Атон. 
                    
                                Хранилище: Зографска Света обител. 
                    
                                Сигнатура: Зогр. 399. 
                    
                                Каталог: 399. 
                    
                        
                                Предишен каталог: 207. 
                    
                    
                        
                                Предишен каталог: 227. 
                    
                    
                        
                                Предишна сигнатура: III.в.29. 
                    
                
                
                                
                                    
                                
                        
                                        
                        
                                    
                                
                            
                
                                
                                    
                                
                                    
                            
                
                                
                                    
                                
                
                                
                                    
                                
                
                                
                                    
                                
                    
                                        
                    
                            
            
        
    
                        
                    Кодикологични данни
                                        Материал: Хартия. 
                            
                                Тънка, здрава
                                
                                            Водни знаци: 
                                    Лъв и
                                        инициали А(?)FC(G)(фрагмент);
                            
                            
                                             Листове: 124 (І+123) ff. 
                                         Размери: 
                                    170 x
                                    112
                                 mm (листове); 
                                    130 x
                                    80
                                 mm (текст) 
                            
                        Оформяне на страницата: 1 кол., 16 реда на страница; 
                    
                                            Фолиация: Оригинална фолиация с кирилски букви,
                                започваща от л. 2
                        
                                        Мастило: Черно за текста, червено
                        за заглавията, указанията и инициалите
                                    
                                        Украса
                                        
                                    
                        Изработена с черно и червено мастило, медальон, в който е вписан
                            колофонът, лентовидни заставки, в които преобладават плетеничните от
                            типа „шнур“; останалите са оформени от стилизиран плетенично-растителен
                            мотив или запълнени с геометричен мотив от косо поставени ивици – всички
                            те следват образци от гръцки ръкописи. Отделните химнографски текстове
                            или последования са маркирани с прости разделителни зиг-заг линии.
                    
                                    
                                            Подвързия
                                        
                                        Няма
Книжовници
книжовник
                        
                                            Име: 
    Софроний Иверски,
                            проигумен
                        
                                
                                            Писмо: 
                            Кирилица. Полуустав с наклон вдясно
                        
                        
                            Правопис: Църковнославянски, опростен
С много грешки, показващи слабата грамотност на пишещия. Mножеството правописни отклонения в ръкописа, между които изобилстват случаите на редукция и т. нар. „обратна редукция“, лабиализация на /и/ и /е/, асимилация по звучност при съгласните и др., потвърждават идентификацията на споменатото в колофона „село“ „Пески Джумали“ с Ески Джумая, дн. Търговище. Някои особености сочат на българо-турски билингвизъм (епентеза/протеза на /и/ пред съгласкови групи, отделни случаи на вокален синхармонизъм). Личи, че въпреки голямото си старание, преписвачът проигумен Софроний е имал твърде елементарна книжовна школовка и е бил воден най-вече от желанието си да принесе своя оброк. Освен като свидетелство за фонологичните особености на един североизточнобългарски говор в началото на XIX в., книгата показва как е адаптирана кирилската графика за изразяване на гръцки език, като са използвани букви като Ш, Щ, Ж и т. н. Ръкописът представлява интерес и от музиколожка гледна точка, тъй като книжовникът явно е усвоявал гръцките текстове наизуст и при изписването им често ги сегментира не на думи, а на ритмо-мелодически тактове.Съдържание
Съдържа четири ирмоса
                                        
                                
                            
                        1. 
                    (ff. 2r‒3r)
                    . 
                         Съдържание на книгата с началата на съдържащите се песнопения на
                            славянски и гръцки. . 
                        1 
                    
                                    
                        2. 
                    (ff. 3v‒123v)
                    . 
                         Богослужебни текстове. 
                         катавасии, І катизма, „Господи воззвах“, евлогитарии,
                            антифони на 8-те гласа, тропари, прокимени, задостойници, песнопения от
                            вечернята и утренята, 50-ти псалом, от Василиевата литургия и от
                            Литургията на преждеосвещените дарове, текстовете вместо Херувимската
                            песен за Велики четвъртък и за Велика събота; причастни за седмицата,
                            песнопения от Пасхалната утреня и други. Редуват се песнопения на
                            традиционен славянски език и на гръцки. От л. 71r‒74v текстът е на
                            турски. 
                    
                                    Допълнения
                                        
                        Бележки на книжовника
                        
                                    - (f. 1r) . εδω πυγραφι προ(υ)γυμενυς ποπα σωφρονις ναδιβασιθη καλα αδ(ε)λφε αμαρθιες 1811.
 - (f. 1v) . Епографїе тоеи жи по славνцих по проⷭ҇лавνихъ Хрⷭ҇тови великих патери имонъ аделфонъ и приписа пригумеν Сѡфронїе и ивиру манастирїу сїе рекоша палютку, ту скитусъ Богоⷣрца Чюдуторца (!) таму самь самъ ѡбрекоша поп Стефану прота самъ заради бг҃ородица ази самъ пришелъ и самъ исписалъ полвина, їрмологїи: 1810 лета ѿ рожсто (!) бг҃а слова, маїа а: селу мои Пески Џюмали.
 
История
                    
                        Дата на написване: 1810–1811. 
                    
                
                            Допълнителни сведения
Копия:
Дигитално копие в Зографската електронна научноизследователска библиотека. Софийски университет, Библиотека „Филологии“.
Библиография
- Ненова 2016
 - Иванова 2017: 134–136, табл. № 124