координатор на дисциплината доц. д-р Р. Божанкова
Общ хорариум: 20 ч. лекции, 10 ч. упражнения

 

Курсът е предназначен за студентите от магистърска степен, разположен е в рамките на един семестър с хорариум 30 лекционни   часа.
Лекционният курс представя историята и развитието на историческата поетика като наука през ХІХ век,  както и  присъствието й в четенето на руската литература от ХІХ и ХХ век. Лекцонният курс  цели да запознае студентите с основните концепции и трудове в тази област, създадени от руските литературоведи през последните две столетия. Последователно се излагат различните трактовки на основните категории на поетиката: жанр, сюжет, фабула, мотив, похват, образ, символ и т.н.
Курсът има теоретична и “практическа част”, която предлага прочити на избрани текстове.

 

Сегмент 1.
гл.ас. Р. Корсемова
10  ч. упражнения

1. Его-текстът в руската проза от ХІХ век ( А.Пушкин, М.Лермонтов, С.Аксаков, А. Чехов) – 5ч
2. Мистичното в руската проза от ХІХ век (Вл. Одоевски, И.Тургенев, А.Чехов) – 5ч.

Избрана библиография
Кравченко В. Мистицизм в русской философской мысли ХІХ-ХХ века. М., 1997
Топаров В. Странный Тургенев. М., 1998
История романтизма в русской литеиратуре в 2-х т. М.,1979
Бахтин М. Философия на словесността. С., 1993

 

Сегмент 2.
доц. д-р Р. Евтимова
8  ч. лекции

1. Увод към поетика на стиха през периода на “Сребърния век”. Обзор на манифестите и изложените в тях възгледи по поетика на стиха – 2ч.
2. ОПОЯЗ, трудове по поетика на основните представители – 2ч.
3. Съдбата на руския формализъм – 2ч.
4. М. Бахтин и неговият принос в развитието на поетиката на  руската литература– 2ч.

 

Избрана библиография
Б.Эйхенбаум. О литературе. М., 1987
Р. Якобсон. Работы по поэтике. М., 1987
М.Бахтин. Собрание сочинений. т.ІІ, V, VІ. М., 2003
Б. Успенский. Поэтика композиции.С-Пб., 2000

 

Сегмент 3.
гл. ас. д-р Галина Георгиева
12 ч. лекции

  1. Литературни обединения и дебати през 20-те години. Теоретични позиции и манифести. Проблемът за новата революционна поетика. – 3  часа
  2. Нови поетически форми: лирически фейлетон, агитационна поезия, реклама, афиш. Поезията на Владимир Маяковски. – 3  часа.
  3. Бунтът на авангардите в Русия: футуризъм и ОБЕРИУ (Обединение за реално изкуство). В. Хлебников, А. Кручоних, Д. Хармс, А. Введенски. – 3  часа.
  4. Нормативната поетика на съветската проза. Александър Фадеев, Михаил Шолохов. – 3 часа.

 

Избрана библиография:

Гюнтер, Х. Железная гармония. (Государство как тотальное произведение искусства). – Вопросы литературы. 1992, вып І.
Добренко, Е. Метафора Власти: литература сталинской епохи в историческом освещении. Мюнхен, 1993.
Добренко, Е. Формовка советского писателя: социальные и эстетические истоки советской литературной культуры. СПб., 1999.
Жаккар, Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда. СПб, 1995.
Казак, В. Енциклопедия на руската литература през ХХ век. С., 2002.
Казакова, С. Руски модернизъм. Авангард. Шумен, 1994.
Карабчиевский, Ю. Воскресение Маяковского. М., 1990.
Марков, В. История русского футуризма. СПб., 2000.
Смирнов, И. Психодиахронологика. Психоистория русской литературы от романтизма до наших дней. М., 1994.
Советское богатство: статьи о культуре, литературе и кино. СПб, 2002.
Соцреалистический канон. СПб., 2000
Руска модерна поезия. Велико Търново, 1994.
Тынянов Ю. Литературный факт. – В: Ю. Тынянов. Поэтика. История литературы. Кино. М., 1977.
Хармс, Д.; Илф и Петров. Падащи баби. С. 1995.
Шкловски, В. Изкуството като похват. – В: “Руски формализъм (ОПОЯЗ)”, Шумен, 1996.
Groys, B. The Total Art of Stalinism: Avant-Garde, Aesthetic Dictatorship, and Beyond. 1992.
Peter Bürger, Theory of the Avant-Garde. Minneapolis, University of Minnesota Press, 1984.
Terras, V. A History of Russian literature. L., N.Y. , 1994.

 

Вж., също така:
http://www.kulichki.com/kharms/

http://www.lib.ru/CULTURE/YAMPOLSKIJ/harms.txt