Магистърски програми
Магистърски програми
Защити на дипломни работи – 10.11.2023 г.
(Балканистика, Славянска филология)
Предварителни изисквания и указания за качване на файл с дипломна работа (магистърска теза) за проверка за уникалност и плагиатство
Проверката за уникалност и плагиатство се извършва в системата за електронно обучение на СУ - https://elearn.uni-sofia.bg
Изисквания за качване на дипломната работа в системата:
- Студентите трябва да са регистрирани в системата Moodle на СУ
- До 22 октомври 2023 г. дипломантите получават линк от администраторите на системата на регистрирания в Мудъл имейл. Линкът ги отвежда до курса, в който могат да качат файла с дипломната си работа. Ако има проблем с влизането през линка, курсът може да бъде достъпен и по следния път:
От началната страница на elearn.uni-sofia.bg се логвате в системата - Дипломни работи и дисертации (долу вдясно) - Факултет по славянски филологии - Магистърски програми – Балканистика или Славянска филология - папка 2022/2023 - Защити на дипломни работи - 10.11.2023. Кликвате върху линка и след това върху "Добавяне на изпълнение". Оттук можете да качите вашата дипломна работа. Трябва да приемете условията и да потвърдите.
- Файлът може да бъде във формат doc, docx или pdf
- В заглавието на файла трябва да фигурира името на дипломанта
- Препоръчително е заглавието на файла да е на латиница
- Студентът трябва внимателно да избере файла, който ъплоудва в системата, тъй като има право да качи файла си само веднъж.
- Студентите могат да качват дипломните си работи в системата за проверка от 23 октомври до 5 ноември (до 24 ч.) 2023 г.
След приключване на проверката студентите трябва да подадат молба за допускане до защита на дипломна работа и клетвена декларация по образец в отдел "Студенти" - 215 каб., до 8.11.2023 г.
Указания за изготвянето на дипломна работа във ФСФ
Научният ръководител попълва Протокол за проверка на оригиналността на дипломна работа (Приложение 1) и Становище (Приложение 2) и ги подписва. Те са част от документацията, която се предава на рецензента.
- Details
- Category: Магистърски програми
Феноменът „Студентски град“ – гледната точка на антрополога
Автори: Десислава Горанова и Николета Даданска
Гледай видеофилма - https://youtu.be/cEmjubYBS18
Младите хора, след като навършат преломната възраст - 18 години, са изправени пред отговорността да направят множество решения, повечето от които, съдбоносни за живота им. Едно от тях е във връзка с образованието - с какво да се занимават за напред, какво да учат. След като направят своя избор какво, къде да учат, идва въпросът „Как?“. Тъй като повечето младежи избират да учат в друг град, им е необходимо да имат жилище според техните финансови възможности. И на въпроса „Къде?“, Столицата е отговорила като е създала необходимото място наречено „Студентски град“. За да отговорим дали са посрещнати наистина нуждите им и как възприемат младите хора Студентски град, зададохме следния въпрос на неколцина младежи: „Какво за теб е студентски град: жилищен комплекс или е студентски кампус?“
През 1975 г. на 5-ти декември е открит голям комплекс студентски общежития. Намира се в близост до кварталите „Дианабад“ и „Дървеница“, част е от административния район „Студентски“ на Столична община.
Първоначалното му название е „Студентски град „Христо Ботев“.
Изграждат се десетки многоетажни общежития с цел да се задоволят жилищните нужди на студентите от софийските висши учебни заведения - шест университета, като четири от тях са национални.
Комплексът е снабден с нужните за студентите институции като болница, поща, заведения - които преобладават, и магазини, от различен вид, за потребностите на живущите.
Нови културни тенденции – Габрово, casestudy
Антропология на религиозния живот: Преподобна Стойна
- Details
- Category: Магистърски програми
Хипертекст и мултимедия
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Ренета Божанкова
Анотация на учебната дисциплина: |
Лекционният курс е разположен в 30 часа и представя следните водещи теми: основни понятия в областта на изучаването на хипертекста и мултимедията, дигиталното изкуство във виртуална среда – стандарти и платформи, дигитализация на културното наследство, история на развитието и актуалното състояние на електронната литература, интегриране на словесно и визуално в киберпоезията и хипертекстовия наратив, рецептивни и комуникативни аспекти на мултимедийното изкуство, мултимедийни образователни ресурси в областта на литературата. Засягат се редица форми на присъствие на традиционното изкуство на словото в киберкултурата и се проследява появата и развитието на нови, като специално внимание се обръща на източноевропейските ресурси на кирилица. Интердисциплинарната перспектива на този курс позволява на студентите да бъде дадена информация и подготовка за анализ на такива явления като миграцията на произведенията на словесната и визуалната култура в Интернет и съвременните реализации на синтезния вариант на мултимедийната онлайнова творба. |
Предварителни изисквания: |
Очаква се студентите да притежават задълбочени знания в областта на литературната теория, познания по история на европейската литература и култура, както и умения за аналитична работа с литературни текстове и с научни текстове в областта на литературната теория, история и критика. |
Очаквани резултати: |
Преминаването през всяко от тематичните нива на курса има за цел да се създаде база за студентската научна и практическа подготовка в сферите на теорията на културата и литeратурата, дигитална култура и творчески практики в дигитална среда. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
Тема N |
Наименование на темата |
Хора-риум |
1. |
Хипертекст – история, определения, технологии. Текст - Vannevar Bush. As We May Think ( http://www.ps.uni-sb.de/~duchier/pub/vbush/vbush.txt) |
3 ч. |
2. |
Хипертекст и литературна теория. Текст - George P. Landow, Hypertext and Literary Theory(http://www.cyberartsweb.org/cpace/ht/theoryov.html) |
2 ч. |
3. |
Хипертекст – литературни предшественици – И.Калвино; В. Набоков; М.Павич; Текст – В.Набоков “Бледият огън”; М.Павич “Хазарски речник” |
3 ч. |
4. |
Автор и авторство. Колективно творчество. Текст - Аверинцев С. Авторство и авторитет. - Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания. М., 1994, с. 105-125 (http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Literat/aver/avt_avt.php) |
2 ч. |
5. |
Рецептивни аспекти на хипертекста и мултимедията. Текст - Как четат потребителите в Мрежата. От Якоб Нийлсен.(http://www.groovemanifesto.net/articles/article.php?porn=usability/webreading) |
2 ч. |
6. |
Тяло и персоналност при хипермедийната култура. Текст - Jackson, Patchwork Girl http://www.cyberartsweb.org/cpace/ht/pg/pglinks.html |
2 ч. |
7 |
Електронна литература. Хипертекстови наративи. Онлайн среди за хирептекстово писане. ELO. Текст - William Gillespie, Scott Rettberg, Dirk Stratton & Frank Marquardt: The Unknown, A Hypertext Novel - http://www.unknownhypertext.com/ |
2 ч. |
8 |
Електронна литература. Киберпоезия. Кинетична поезия. Текст - Eduardo Kac. HOLOPOETRY, HYPERTEXT, HYPERPOETRY |
2 ч. |
9 |
Web2.0. Блогосфера и персонализирана мултимедия. Текст - Blood, Rebecca. "Weblogs: A History and Perspective" - http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html
|
2 ч. |
10 |
Микроблогове. Литература в реално време. |
2 ч. |
11 |
Дигитални карти - образ, текст, символизация, визуализация. |
2 ч. |
12. |
Текст и образ в дигитална среда. Хипертекст и хипермедия. Мултимедийни технологии. |
3 ч. |
Библиография
Божанкова, Р. Хоризонти на дигиталната литература. София: Университетско издателство „Св.Климент Охридски”, 2013.
Мавродиева, И. „Академична комуникация в интернет: уебавтор, уебредактор и уебчитател». – Реторика и комуникации, 2011, 1. (http://rhetoric.bg/wp-content/uploads/2011/09/mavrodieva-web-author.pdf)
Цветкова, Милена. Информационна култура: Името на четенето. София: Gaberoff, 2001.
Aarseth, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, 1997.
Bartscherer, Thomas, and Roderick Coover. Switching Codes: Thinking through Digital Technology in the Humanities and Arts. Chicago: University of Chicago Press, 2011.
Bolter, Jay David. Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1991.
Castells, M. The Internet Galaxy. 2004.
Finnemann, N. O. (2017). Hypertext configurations: Genres in networked digital media. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(4), 845-854.
Frasca, Gonzalo "Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology"
www.ludology.org/articles/VGT_final.pdf
George P. Landow Hypermedia and Literary Studies. MIT Press, 1994
Glavanakova-Yaneva, Alexandra Body Webs: Re/constructing Boundaries in Shelley Jackson’s Patchwork Girl. - Journal of American Studies of Turkey. 18 (2003) : 65-79.
Gold, Matthew K. Debates in the Digital Humanities. (Minneapolis:
University of Minnesota Press, 2011)
Hargood, Charlie &David E. Millard (Eds.). Narrative and Hypertext 2011 Proceedings a Workshop at ACM Hypertext 2011, Eindhoven.
Hartley, J. Communication, Media, Cultural Studies. 2005.
Klabbers, Jan.H.G. "The Gaming Landscape: a Taxonomy for Classifying Games and Simulations" http://www.digra.org/dl/db/05163.55012.pdf
Landow, George P. Hypertext 3.0: New Media and Critical Theory in an Era of Globalization. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, January 2006.
Landow, George P. Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory & Technology: Roland Barthes and the Writerly Text. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1992. http://landow.stg.brown.edu/cpace/ht/htov.html
Mangen, Anne, and Adriaan van der Weel. "Why don’t we read hypertext novels?." Convergence 23, no. 2 (2017): 166-181.
Manovich L.Post-media Aesthetics, 2001 .
Pisarski, Mariusz. "Digital postmodernism: From hypertexts to twitterature and bots." WORLD LITERATURE STUDIES 9, no. 3 (2017): 41-53.
Други източници
http://www.altx.com/ebr/ebr11/11mem/plex/indo.html
http://www.altx.com/home.html
http://www.cyberartsweb.org/cpace/ht/jhup/contents.html
http://www.cyberartsweb.org/cpace/ht/jhup/contents2.html
http://www.cyberartsweb.org/cpace/index.html
http://networkcultures.org/wpmu/portal/
http://rccs.usfca.edu/intro.asp
http://rccs.usfca.edu/links.asp
http://www.media-culture.org.au/
- Details
- Category: Магистърски програми
Проф. Цветан Минков
1. Краниология и остеология в антропологията
2. Дерматоглифика. Основни папиларни линии на пръстите и дланите
3. Дентална антропология като направление в антропологията
4. Соматометрия и соматоскопия. По-важни моменти, измерения и индекси
5. Пропорции на човешкото тяло и връзката им с конституцията
6. Растеж и развитие на човека
7. Произход на човека. Изкопаеми предци на човека. Античност, преселение и морфологични особености.
8. Понятие за расите и видовото единство на човечеството. Класификация на човешките раси.
9. Антропологична характеристика на българското население
10. Човешка екология
- Details
- Category: Магистърски програми
Ст. н.с. д-р Гинка Опълченова
Тема “Човешкият организъм – съвършена екосистема” (“Човекът в природата и природата в човека”).
Човешкият организъм и неговата нормална микрофлора образуват комплексна екосистема, чието равновесие е забележителен пример на взаимно адаптиране. Всяка промяна в посока на нарушаване на това равновесие води до трудно овладяеми екстремни и болестни състояния. Много велики учени са посветили живота си
на изучаването на това равновесие, на причините за неговото нарушаване както и на борбата за неговото запазване. Цел на настоящия лекционен курс е запознаване с най-значимата част от тях и представянето им като материал за интерпретация и дискусии в светлината на антропологията, като всеобхватна наука за човека.
За постигане на поставената цел са предвидени следните лекции (като заглавия и кратко пояснение на най-важните моменти от съдържанието им):
1.Откриване на микроорганизмите – значение на откритието за човека и човечеството. Микроорганизмите като част от живота на Земята.
2. Нормална човешка микрофлора и нейното значение. Качественият и количественият състав на нормалната човешка микрофлора варира значително. В нея се намират аеробни и анаеробни микроорганизми, част от които са постоянни обитатели на определени органи и ситеми, а други са транзиторни – т.е. временно попаднали на това място в организма. Значение на нормалната микрофлора - постоянна и транзиторна - за здравия човешки организъм – възможен ли е животът на човека без нея. Гнотобионти. Здрави заразоносители.
3. Промени в равновесието на екосистемата “макроорганизъм – микроорганизми” – причини. Ендогенни инфекции. Условнопатогенни микроорганизми – вътреболнични инфекции, бич за съвременната хирургия, трансплантация и лечение.
4. Влияние на микроорганизмите от околната среда върху човешкия организъм – начини и пътища на проникване в него на микроорганизми от окoлната среда. Инфекции и инфекциозни болести.
5.Епидемии и пандемии – значението им за човечеството, борбата с тях, успехи в ликвидиране на някои смъртоносни инфекции – ваксини, имунизации, имунологична памет на човешкия организъм.
6.Третиране на екосистемата “макроорганизъм – микроорганизми” като част от натрупване на научни открития в борбата инфекциите – антисептици, дезинфектанти, биоциди, антибиотици.Последствия за човека – алергии, резистентност, сепсис.
7. Изменчивост на микроорганизмите – влияещи фактори, генетична детерминираност на микробната резистентност и нейният материален носител – нуклеинови киселини – РНК и ДНК.
8. Особено опасни инфекции. Биологични оръжия. Биотероризъм.
9. Влияние на научните открития за запазване на равновесието на екосистемата “макроорганизъм –микроорганизми” – здраве. Възможно ли е ликвидиране на инфекциите или патогенните микроорганизми, въпреки големия научен напредък в борбата с тях?
10. Интерпретиране на изложените факти, придобити от хората за няколко столетия и на направените през това време научни открития, голяма част от които са удостоени с Нобелови награди, в светлината на антропологията като цялостна наука, проследяваща и осмисляща човешкото съществуване и дейност.
- Details
- Category: Магистърски програми
Page 30 of 30