Специалности
Специалности
Бакалавърски програми
СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ “СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ”
Факултет по философия
Факултет по славянски филологии
УЧЕБНА ПРОГРАМА
по дисциплината
Хаос и безредие (философия, литература, наука)
Специалности: Философия, БФ, РФ,СлФ, Балканистика и др.
Образователно-квалификационна степен: бакалавър
Вид обучение: редовно
Преподаватели:
гл. ас. д-р Васил Видински,
гл.ас. д-р Камелия Спасова,
гл. ас. д-р Мария Калинова
Наименование на дисциплината |
Хорариум |
ECTS- Кредити |
Форма на заключителен контрол |
Форма на изпит |
Хаос и безредие (философия, литература, наука) |
Лекции |
Семинарни упражнения |
Практически упражнения |
|
60 (30х2) |
Представяне |
Курсова работа |
Хаос и безредие
(философия, литература, наука)
Анотация:
Общата рамка и цел на курса е да изследва пресечените точки на философия, литература и наука относно подстъпите и възгледите за хаоса; както и разликите спрямо идеята за безредие. По-конкретно ще се проблематизира идеята и понятията за хаос, както и степените и техниките на безредие като дезорганизиращи сили. Потенциалът на подобни хаотични напрежения ще бъде разглеждан като преминаване отвъд термините за логос, ред и култура.
Курсът е интердисциплинарен, доколкото ще разглежда не само примери от литературата, но и от киното, изобразителното изкуство и музиката.
Част от изследователския и методологически залог на курса е речникът на математическите и физическите теории на хаоса да бъде преведен на философски понятиен апарат, като бъдат посочени възможностите, лимитите и приложенията на съответните дискурси. Литературата е мислена като поле на връзка и непосредствен експеримент на възгледите за хаоса. Подобен залог е ключов за целанасоченото усилие по продължаване на диалога между хуманитарните и точните науки.
- Осмисляне на идеята и понятията за хаос и безредие. Схващане на основните тенденции, обуславящия контекст и основните трансформации в идеите за хаос или безредие и техните различни понятизации.
- Работа с текстови, научни и визуални примери. Студентите ще се учат да разпознават анализираните понятия в различни контексти: литературни, философски, научни.
Методи, понятия и идеи за анализ на научни, литературни и философски проблеми. Овладяване на методологически техники, които подпомагат анализа и разбирането на поставените проблеми и тенденции.
Учебно съдържание
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Въведение. Хаос и сътворение. | Хезиод, “Теогония” |
2 часа |
2. |
Хаос и форми | Лотреамон (Изидор Дюкас) |
2 часа |
3. |
Теория на хаоса. Метеорология и клетъчни автомати. | Джон Хортън Конуей, Джон Ърман |
2 часа |
4. |
Примери за хаос и безредие. | Пруст, Кафка, Бекет, Улф, Джойс |
2 часа |
5. |
Психическо безредие | „Страница лудост“, реж. Кинугаса |
2 часа |
6. |
Насилие и неподчинение. | Хана Аренд, Мелвил „Били Бъд, морякът“ |
2 часа |
7. |
Теория на фасцинацията. | Юрий Кнорозов, Юрий Лотман, Паскал Киняр |
2 часа |
8. |
Атрактор и контекст. | Алексей Кручоних |
2 часа |
9. |
Техники на безредие. | Биньо Иванов, Мария Вирхов |
2 часа |
10. |
Случайност и инцест. | Софокъл, “Едип цар” |
2 часа |
11. |
Ризоми, глутници и карти |„Алиса в страната на чудесата”; Франсис Бейкън, Алберто Джакомети; „Лудият Пиеро”, реж. Годар |
2 часа |
12. |
Анархия и революция. | Авангард и дада |
2 часа |
13. |
Дезорганизация. |Новалис, Шлегел |
2 часа |
14. |
Ентропия и термодинамика. | Ервин Шрьодингер, Дъглас Хофстатър, Пол Дейвис |
2 часа |
15. |
Заключителна дискусия |
2 часа |
Конспект за изпит
Конспектът за изпит е изложеното вече тематично съдържание на лекциите.
Библиография:
Bishop, Robert (2008) – Chaos; – The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2009 Edition), под редакцията на Edward N. Zalta, url = http://plato.stanford.edu/archives/fall2009/entries/chaos/ [последна промяна: 16 юли 2008, достъп: 03 юни 2011].
Bloom, Harold(1994) – The Western canon : the Books and School of the Ages, New York : Harcourt Brace, 1994.
Brady, Patrick (1990) – “Chaos Theory, Control Theory, and Literary Theory or: A Story of Three Butterflies”, Modern Language Studies, Vol. 20, No. 4, Literature and Science, Autumn, 1990, с. 65-79.
Dasgupta, Abhijit (2011) – Mathematical Foundations of Randomness; – Philosophy of Statistics, редактор Prasanta Bandyopadhyay & Malcolm Forster, поредица "Handbook of the Philosophy of Science"; Amsterdam: Elsevier, с. 641-710
Eagle, Antony (2012) – Chance versus Randomness; – The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2013 Edition), под редакцията на Edward N. Zalta, url = http://plato.stanford.edu/archives/spr2013/entries/chance-randomness [последна промяна: 9 февруари 2012, достъп: 1 март 2013].
Earman, John (1986) – A Primer on Determinism, поредица "University of Western Ontario Series in Philosophy of Science", под общата редакция на Robert E. Butts, том 32; Dordrecht; Boston: D. Reidel Publishing Company, xiv-273 с.
——— (2004) – Determinism: What We Have Learned and What We Still Don't Know; – Freedom and Determinism (Topics in Contemporary Philosophy), редактор Michael O'Rourke, Joseph Keim Campbell & David Shier; Cambridge: The MIT Press, с. 21-46
Gleick, James (1987) – Chaos: Making a New Science, New York: Viking.
Hayles, N. Katherine, ed. (1991) – Chaos and Order: Complex Dynamics in Literature and Science, Chicago: Chicago Press.
Hayles, N. Katherine(1990) – Chaos Bound: Orderly Disorder in Contemporary Literature and Science, Ithaca: Cornell UP.
Kiel, Douglas & Euel Elliott (1996) – Chaos Theory in the Social Sciences: Foundations and Applications, Ann Arbor:Michigan Press.
Lacan, Jacques (1978) – The Seminar, Book XI, The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, trans.Alan Sheridan, ed. Jacques-Alain Miller, London, New York: W.W. Norton & Company.
Lacan, Jacques (2007) – The Other Side of Psychoanalysis, Vol. Book XVII, ed. Jacques-Alain Miller, trans. Russell Grigg. New York, London: W. W. Norton &Company.
Martin-Löf, Per (1966) – The Definition of Random Sequences; – Information and Control, том 9, номер 6, декември 1966, с. 602-619.
McCarthy, John A (2006) - Remapping Reality : Chaos and Creativity in Science and Literature (Goethe, Nietzsche, Grass), Amsterdam, New York : Rodopi.
Peckham, Morse(1965) – Man's Rage for Chaos and Explanation and Power, New York: Schocken.
Porush, David (1991) – "Prigogine, Chaos, and Contemporary Science Fiction", Science Fiction Studies, 18.3.1991: <http://www.depauw.edu/sfs/backissues/55/porush55art.htm>;.
Prigogine, Ilya & Isabelle Stengers (1985) – Order Out of Chaos: Man's New Dialogue with Nature, London: Flamingo.
Prigogine, Ilya (1997) – The End of Certainty: Time, Chaos, and the New Laws of Nature [In collaboration with Isabelle Stengers]; New York: Free Press, ix-228 с.
Slethaug, Gordon (2000) – Beautiful Chaos : Chaos Theory and Metachaotics in Recent American Fiction, Albany : State University of New York Press.
Winnie, John A. (1996) – Deterministic Chaos and the Nature of Chance; – The Cosmos of Science: Essays of Exploration, редактор John Earman & John Norton; Pittsburgh: University of Pitsburgh Press, с. 299-324
Агамбен, Джорджо (2004) – Homo sacer, София: Критика и хуманизъм, 2004.
Арент, Хана (2007) – Насилие и политика, прев. Константин Янакиев, София: Критика и хуманизъм, Серия Етоси.
Аристотел (1993) – За поетическото изкуство, прев. Ал. Ничев, София: Софи-Р.
Бернули Я., Лаплас П., Колмогоров А. (1982) – Вероятности, София: Наука и изкуство.
Верещагин, Николай К., Владимир А. Успенский & Александр Х. Шень (2013) – Колмогоровская сложность и алгоритмическая случайность; Москва: МЦНМО - Московский центр непрерывного матеатического образования, 576 с.
Видински, Васил (2014) – Три съвременни понятия за случайност; – История на случайността: от Тома от Аквино до Сол Крипке, редактор Александър Кънев; София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", с. 146-195
Видински, Васил (2014) – Philosophia Naturalis. Първа част. Време, пространство, тяло и движение в началото на Новото време, превод Димитър Божков, Огнян Касабов, Сергей Стефанов, Христо Хр. Тодоров & Велислава Тодорова; София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”.
Видински, Васил (2011) – Ведрото на Нютон срещу дървото на Декарт. Въвеждане; София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”.
Видински, Васил (2011) –“Срещу вътрешната телеология на автопойезиса (остаряването и футуристичните програми)”, Философски алтернативи, бр. 6/2011, София, с. 49-59.
Гилмор, Робърт (2002) – Алиса в Квантовия свят, прев. Боряна Каменова София: Литера прима, 184 с.
Дейвис, Пол (2009) – Последните три минути, прев. Михаил Бушев, София: Прометей, 184с.
Дельоз, Жил & Феликс Гатари (2004) – Анти-Едип, София: Критика и хуманизъм.
Дельоз, Жил & Феликс Гатари (2009) – Кафка. За една малка литература, София: СОНМ.
Дельоз, Жил & Феликс Гатари (2009) – Хилядата плоскости, София: Критика и хуманизъм.
Дерида, Жак (1993) – „Подпис. Събитие. Контекст”,сп. Литературна мисъл, бр. 5, с. 123-150.
Дерида, Жак (1998) – „Структурата, знакът и играта в дискурса на хуманитарните науки”, Писмеността и различието, прев. Т. Батулева, София: Наука и изкуство, с. 408-429.
Калинова, Мария & Камелия Спасова (2014) – „Techne: едноклетъчни, числа и психоаналитични митове“, Модели за мислене на бъдещето, сп. Пирон, бр.7, Бъдеще и въображение: философски интерпретации.
Калинова, Мария & Камелия Спасова (2014) - “Метаморфоза: серия от катастрофи (беседа с Лиотар)”, Литературен вестник (Метаморфоза и катастрофа I), бр.6, с. 15.
Калинова, Мария & Камелия Спасова (2009) – “Нeвъобразимото и двойниците между Фройд и Арто”, Текстове и прочити – сборник с доклади от юбилейната Десета национална конференция за студенти и докторанти, ред. Елена Гетова, Пловдив: Контекст, с. 172 – 179.
Калинова, Мария (2014) – “Невидимата матрица: двойната сцена на сътворението”. Сб. Невидимата школа: Мирослав Янакиев, Никола Гергиев, Радосвет Коларов, София: Фондация „Литературен вестник“, 165 стр.
Кант, Имануел (1993) – Критика на способността за съждение, прев. Цеко Торбов, София: БАН.
Касабов, Огнян (2014) – Хаос и игра. Призракът на случайността в класическата естетика; – История на случайността: от Тома от Аквино до Сол Крипке, редактор Александър Кънев; София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", с. 70-92.
Ковачев, Огнян (2005) – Литература и идентичност: преображения на другостта, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”.
Колмогоров, Андрей Н. (1965) – Три подхода к определению понятия “количество информации”; – Проблемы передачи информации, том 1, номер 1, с. 3-11
——— (1969) – К логическим основам теории информации и теории вероятностей; – Проблемы передачи информации, том 5, номер 3, с. 3-7
——— (1983) – Комбинаторные основания теории информации и исчисления вероятностей; – Успехи математических наук, том 38, номер 4 (232), с. 27-36
Кънев, Александър, ред. (2014) – История на случайността: от Тома от Аквино до Сол Крипке; София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 230 с.
Лакан, Жак (2011) – За имената-на-бащата, прев. Теодора Павлова, София: Сиела.
Лоренц, Едуард (2000) – Природата на хаоса, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”.
Лотман, Юрий (1990) – Поетика. Типология на културата, София: Народна култура.
Манчев, Боян (2007) – Тялото-Метаморфоза, София: Алтера.
Николчина, Миглена (1997) – Смисъл и майцеубийство, София: УИ „Св. Климент Охридски”.
Пригожин, Иля & Изабел Стенжер (1989) – Новата връзка. Метаморфоза на науката, превод Симеон Ангелов; София: Наука и изкуство, 341 с.
Спасова, Камелия (2012) – Събитие и пример у Платон и Аристотел, София: Литературен вестник, 2012.
Спасова, Камелия & Мария Калинова (2014) – „Ламела: органът на безсмъртното”, сб. Събитие и безсмъртие в литературата, езика и културата, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Тенев, Дарин (2013) – Отклонения. Опити върху Жак Дерида, София: Изток-Запад.
Тодоров, Владислав (2005) – Хаотично махало: политическа публицистика, София: Фондация Пространство Култура.
Хофстатър, Дъглас (2011) – Гьодел, Ешер, Бах: една гирлянда към безкрайността, превод Боян Брезински, редактор Росен Люцканов; София: Изток-Запад, 1103 с.
Съставили:
гл. ас. д-р Васил Видински (ФФ)
гл.ас. д-р Камелия Спасова (ФСлФ)
гл. ас. д-р Мария Калинова (ФСлФ)
- Details
- Category: Специалности
Свободноизбираема дисциплина
Четенето като проблем на литературното образование в съвременния социокултурен контекст
гл. ас. д-р Людмила Берковска
Българска филология, редовно обучение
Летен семестър 2016-2017
Хорариум: 30 часа лекции
Форма на оценяване: курсова работа
Анотация
Свободноизбираемата дисциплина разглежда четенето като обект на хуманитарните научни изследвания. Запознава със съвременни стратегии за четене и разбиране на текста. Разкрива спецификата на учениковото четене в контекста на информационното общество.Свободноизбираемата дисциплина е прицелена към развиване на способност за организиране на изследователската работа на учениците в процеса на четене, готовност за проектиране и реализация на методически модели за четене и анализ на резултатите от процеса на четене в литературнообразователния контекст.
Програмана лекционния курс:
- Четенето като обект на хуманитарните изследвания (2 часа)
- Интердисциплинарни измерения на проблема за четенето – филологически, психологически, философски, културологически аспекти на четенето (2 часа)
- Учениковото четене като социално-образователен феномен (2 часа)
- Приобщаването на ученика към четенето като процес на окултуряване, на „влизане” на човека в социума (2 часа)
- Учениковото четене в условията на информационното общество (2 часа)
- Модели за пробщаване на ученика към четенето в историята на литературното образование – „просвещение”, „пропаганда”, „ръководство”, „диалог” (2 часа)
- Конструиране на идентичността на ученика читател (2 часа)
- Значение на четенето за литературното образование на ученика (2 часа)
- Читателска грамотност и литературна компетентност (2 часа)
- Способи за проявление на читателска грамотност и литературна компетентност (2 часа)
- Образователна политика за повишаване на литературната компетентност –ориентация към четенето като „удоволствие” (2 часа)
- Четенето на художествена литература в образователния процес като (квази)научна изследователска дейност (2 часа)
- Методически стратегии за организиране на учениковото четене (2 часа)
- Оценяване и анализ на резултатите от процеса на четене в литературнообразователния контекст (2 часа)
- Международни изследвания за качеството на четенето – PIRLS, PISA (2 часа)
Библиография:
Аренд, Х., 1995. Кризата в културата. В: Панорама, XVI
Кастелс, М., 2006. Информационнатаепоха: икономика, общество и култура. Т. 2: Силатанаидентичността. София: „Лик”.
Кузнецова М.И., 2009.Сильные и слабыесторонычитательскойдеятельностивыпускниковроссийскойначальнойшколыпорезультатам PIRLS-2006.Вопросыобразования.№1.– С.107-136.
Кьосев, А., 2013. Караницитеоколочетенето, София: „Сиела”
Пинская М.А., Тимкова Т.В., Обухова О.Л., 2009.Можетлишколавлиятьнауровеньчитательскойграмотностимладшихшкольников?Поматериаламанализарезультатов PIRLS-2006.Вопросыобразования.№2. – С. 87-108
Попова, М., 2005. Културнаглобализация и културанановитемедии.LiterNet, 2005, №10 (71). http://liternet.bg/publish11/m_popova/kulturna.htm
Попова, М., 2012. Виртуалниятчовек.София: „Изток-Запад”
Цветкова, М. 2007.“Млади” vs. “стари” читатели.LiterNet, 03.12.2007, № 12 (97).
Цветкова, М., 2009. Информационнакултура: Иметоначетенето. София: УИ „Св. КлиментОхридски”
Цветкова, М. 2011.Дигиталновремеразделно в четенето.Медии и общественикомуникации, Брой 11 / Октомври 2011 г.
Чобанов, Г. Четенето в епохатанамедии, компютри и Интернет. LiterNet http://cyrilla.bg/Library_03_01.htm
Адлер Мортимер. Как читать книги. Руководство по чтению великих произведений. - М.: «Манн, Иванов и Фербер», 2011. - 344 с.
Исследования чтения и грамотности в Психологическом институте за 100 лет: Хрестоматия/ Под ред. Н.Л.Карповой, Г.Г.Граник, М.К.Кабардова. ПИ РАО. – М.: Русская школьная библиотечная ассоциация, 2013. – 432 с.
Мелентьева Ю.П. О чтении. Размышления о теоретических аспектах чтения. М.: Издательство "Канон+", 2014. - 184 с.
Bell, D., Kennedy, B. M. (eds.), 2000.The Cybercultures Reader. London and New York: Routledge.
Bryan, A., 2011. The New Digital Storytelling: Creating Narratives with New Media. Santa Barbara: Praeger.
Graesser, A.C., Britton, B.K. (eds.), 1996. Models of Understanding Text, 165–187. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Graesser, A.C., van den Broek, P. (eds.), 1999. Narrative Comprehension, Causality, and Coherence - Essays in Honor of Tom Trabasso. London: Mahwah.
Israel, S.E., Duffy, G.G. (eds.), 2014. Handbook of Research on Reading Comprehension. New York and London: Routledge.
McKoon, G., Ratcliff R. 1992. Inference during reading.Psychological Review. 99: pp. 440–466.
Nystrand, M., 1986.The structure of written communication.Studies in reciprocity between writers and readers. Orlando: Academic Press
Rickheit, G., Strohner, H. (eds.), 2008.Handbook of Communication Competence. http://npu.edu.ua/!e-book/book/djvu/A/iif_kgpm_Rickheit_Handbook_of_Communication.pdf.pdf
Thurlow, R.; van den Broek, P. 1997.Automaticity and inference generation during reading comprehension.Reading & Writing Quarterly.vol. 13. 2: pp. 165-182.
vanDijk, T. A., 1980. Textwissenschaft: EineinterdisziplinäreEinführung. Tübingen: Niemeyer.
vanDijk, T. A., Kintsch, W., 1983. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
Weaver, C.A., Mannes, S.C., Fletcher, R. eds. Discourse Comprehension: Essays in Honor of Walter Kintsch.
- Details
- Category: Специалности
STÁTNÍ ZKOUŠKA Z ČESKÉHO JAZYKA (TEORETICKÝ KURS)
ТЕМИ ЗА ПИСМЕНИЯ ДЪРЖАВЕН ИЗПИТ ПО ЧЕШКИ ЕЗИК
(теоретичен курс)
- Celková charakteristika českého jazyka (zvuková podoba, gramatická stavba, slovní zásoba).
- Pojem spisovná čeština. Další podoby češtiny – obecná čeština, nářečí češtiny, interdialekty (funkční charakteristika).
- Popis českého vokalického systému.
- Popis českého konsonantického systému.
- Sloveso – obecná charakteristika.
- Slovesný vid.
- Slovesný čas. Přechodníky.
- Slovesný rod. Zvratná slovesa.
- Slovesný způsob. Modalita.
- Podstatná jména. Přehled skloňování.
- Přídavná jména – obecná charakteristika a skloňování..
- Zájmena – druhy a typy skloňování.
- Číslovky – druhy a typy skloňování.
- Předložky. Předložkové a bezpředložkové pády.
- Věta – celková charakteristika. Větné členy, typy vět.
- Souvětí – celková charakteristika a druhy. Souřadicí a podřadicí spojky a spojovací výrazy.
- Slovosled české věty a jeho funkce.
- Slovní zásoba češtiny. Rozvrstvení slovní zásoby.
- Způsoby obohacování slovní zásoby.
- Polysémie a homonymie.
Bibliografie:
- Příruční mluvnice češtiny. Praha, nakl. Lidové noviny, 1995.
- Славянски езици. Граматични очерци. Чешки език. София, 1994.
- V. Šmilauer. Nauka o českém jazyku. Praha, 1972.
- B. Havránek, A. Jedlička. Česká mluvnice. Praha, 1981.
- Mluvnice češtiny, 1. Fonetika. Fonologie, Morfonologie a morfemika. Tvoření slov (věd. redaktor J. Petr). Praha, 1986.
- Mluvnice češtiny. Tvarosloví. Praha, 1986.
- Mluvnice češtiny. Skladba. Praha 1988.
- J. Bauer, M. Grepl. Skladba spisovné češtiny. Praha, 1986
- V. Šmilauer. Novočeské tvoření slov. Praha, 1971.
- M. Grepl, P. Karlík. Skladba spisovné češtiny. Praha, 1986.
- Я. Бъчваров. Чешкият език в славянски контекст. София, 1996.
- М. Младенова. Кирило-Методиева география и езикова история. София, 1999.
- М. Младенова. Чешка граматика (с упражнения). София, 2004.
- Štícha, F. a kol.: Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013.
- Štícha, F. a kol.: Velká akademická gramatika spisovné češtiny 1. Morfologie: Druhy slov / Tvoření slov. Část 1, 2. Praha: Academia, 2018.
- Details
- Category: Специалности
Page 57 of 57