Специалности
Специалности
Бакалавърски програми
НАРОДНИ КУЛТОВЕ КЪМ СВЕТЦИ И СВЕТИ МЕСТА
дфн Росен Росенов Малчев
доц. д-р Константин Звездомиров Рангочев
АНОТАЦИЯ
Свободноизбираемата дисциплина „Народни култове към светци” представлява курс от 30 часа лекции, в които се представят 15 важни теми, свързани със същността и изявите на християнството и исляма в народна балканска среда през Средновековието, Възраждането и Модерните времена. Особено внимание е отделено на създаването, развитието и наследяването на култовете към светци и свети места като материализации на религиозната менталност в днешните български държавни граници и на Балканите като цяло.
Опорни думи от тематичната мрежа на свободноизбираемата дисциплина са „народна религиозност”, „религиозно културно пространство”, „местен култ към светец”, „манастирска култура”, „култово средище”, „набавяне на сакралност”, „сакронимия” и др.
СЪДЪРЖАНИЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
- Генезис, развой и проявления на старобългарското езичество. Християнизирането на Първата българска държава. Владетелският култ към св. вмчк. Пантелеймон. Примери за предхристиянско наследство в културата на домодерното българско общество от епохата на Късното средновековие и Възраждането.
- Манастирската култура в българските земи. Манастирско културно пространство. Местни култове към светци. Монашески и мирянски общности.
- Фолклорната демонология като източник за Сакралното по българските земи и в Балканския регион. Демоничният персонаж Рим-папа в българската фолклорна култура.
- Сакралната топонимия и сакралното пространство на селата в Източен Рупчос, Средните Родопи.
- Сакронимът „Боже име”/„Свети Пантелей” в областта Рупчос. Въпросът за двусъставните сакроними в средновековното културно пространство на Средните Родопи.
- Следи от ранното християнизиране на Родопите. Култът към „здравичките” в културата на с. Югово, Средните Родопи. „Здравичката” от гр. Чепеларе и „алахвото” от с. Дряново, Лъкинско.
- Култът към Св. Иван Рилски в Средна Западна и Северозападна България в контекста на верските и културни взаимодействия там. Средновековие и съвременност.
- Структура на сакрума – антропонимът „Иван” в българския юнашки епос. Фолклорните сведения за пътя на мощите на св. Йоан Рилски през 1469 г. от Средец до Рилския манастир.
- Основни измерения на фолклорното християнство: цар Иван Шишман/ св. Димитър/ Касъм ефенди. Историята на един сакрален център.
- Култът към Бали ефенди/ св. прор. Илия/ Али баба в днешния софийски квартал Княжево. Към въпроса за късния християнско-мохамедански утрактивизъм в балканските провинции на Османската империя.
- Светци и святост в Самоков и Самоковско. Регионални измерения на дихотомията „локус — универсум” чрез християнските култове към Св. Богородица и св. Николай Мирликийски Чудотворец.
- Сакралното безглавие в контекста на балканската и евразийската традиция. Предхристиянски, християнски и мохамедански реализации на мотива. Анализ на два случая: „Войводата Георги от с. Черногорово, Пазарджишко” и „Праведникът Кесит баш от кв. Чепино на Велинград”.
- Сакралната топонимия и сакралното пространство. Организация на културното пространство в планинските региони на българските земи.
- „Небесните камбани” на „Кръстов/Кръстова гора” – реализация на един средновековен модел за изграждане на сакралност през ХХ-ХXI век
- Създаване на практически умения, свързани с подготовката и провеждането на теренни проучвания за документирането на средновековни реликти в съвременната култура на българите. Дешифриране и архивиране на събраната информация, подготовката за научно-теоретично обобщаване и интерпретиране на обработените материали.
- Details
- Category: Специалности
„Ти беше смъртта ми”: Литература и смърт
специалност БФ, СлФ, РФ, Балканистика и др.
Образователно-квалификационна степен бакалавър
Вид обучение: редовно
доц. д-р Дарин Тенев
60 ч. (30х2) лекции
Форма на заключителен контрол: устен изпит
Анотация
Курсът е предназначен за студенти от филологически, хуманитарни, социологически и философски специалности. Курсът ще има два фокуса. От една страна, в перспективата на сравнителното литературознание ще бъде разгледано развитието на мотива за смъртта и нейното представяне в литературата, като водещата нишка ще бъде по-скоро типологическа, отколкото историческа. От друга, ще бъде изследван въпросът за връзката между литература и смърт отвъд тематичното третиране на смъртта в художествените произведения. Този втори фокус предполага включването и разглеждането и на философски, психологически и социологически изследвания, касаещи смъртта, и изисква интердисциплинарен подход.
Ще бъдат анализирани голям брой произведения от Античността (Омир, Сафо, Есхил, Софокъл) през Средновековието (Смъртта на Артур, Песен за Роланд, Песен за нибелунгите и др.), Новото време (особено ХІХ век) до наши дни. Ще се очертаят видовете смърт-смисъл (героичната смърт, трагическата смърт, смъртта от любов, смъртта-възмездие, смъртта-изкупление, смъртта-престъпление, смъртта-саможертва и т.н.) и прехода към смъртта-въпрос, смъртта-загадка и нелепата, безсмислената смърт (при Кафка, абсурдистите, ОБЕРИУ, Д. Хармс). Особен акцент ще бъде поставен върху поезията на Паул Целан.
Форми и методи на оценяване:
Изпитът ще е под формата на курсова работа. Курсовата работа трябва да предлага анализ на произведение (хуожествено, философско или друго), в което присъства смъртта независимо дали буквално или фигуративно. Студентът трябва да демонстрира разбиране на текста и на начина, по който се изгражда и използва определена представа за смъртта, интерпретационни умения, съзнание за интертекстуални връзки и културни парадигми. За предимство ще се приема използването на концептуалния апарат, развит в рамките на курса.
Лекционен курс
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1 |
Въвеждане в проблематиката. Как може да се говори за смъртта? Първи разграничения. Употребената смърт и тематизираната смърт. Как да четем смъртта на Зигфрид в Песен за нибелунгите? |
2 |
2. |
Смъртта-смисъл 1. Героичната смърт в епоса и вън от епоса. За какво си струва да се умре и как литературата говори за това? |
2 |
3. |
Смъртта-смисъл 2. Трагическата смърт. Прочит на Крал Лир. |
2 |
4. |
Смъртта-смисъл 3. Престъпление, наказание, изкупление, саможертва. |
2 |
5. |
Страшната смърт. Смъртта и литературата на ужаса. Готическите романи, Е. А. По, диаболизма, Х. Лъвкрафт, Стивън Кинг. Нов поглед към проблема за слово и перцептивен образ. |
2 |
6. |
Смърт в началото и смърт в края. Случаят с криминалните произведения. Позитивната наука, литературата и превръщането на смъртта-загадка в проблем за решаване. Металептични вериги и geneticfallacy (смърт и причини за смъртта). |
2 |
7. |
Смъртта и логиката на разказа. В. Бенямин, Цв. Тодоров, Б. Манчев. Аналогизирането на живот и разказ. |
2 |
8. |
Времето на смъртта. Смъртно наказание и самоубийство. Самоубийства в литературата, самоубийства на писатели. |
2 |
9. |
От смъртта-въпрос към нелепата смърт І. Кафка и Бланшо. |
2 |
10. |
От смъртта-въпрос към нелепата смърт ІІ. Даниил Хармс. |
2 |
11. |
Да не можеш да умреш. Смъртта в литературата І: „Песента на стария моряк” на С.Т.Колридж. |
2 |
12. |
Да не можеш да живееш. Смъртта в литературата ІІ. „Ловецът Гракх” на Ф. Кафка. |
2 |
13. |
Смъртта като невъзможност, смъртта като възможност и опитът с фикцията. Литературното пространство на М. Бланшо. Литературното поле на потенциалност, смъртта и теорията на моделите. |
2 |
14. |
„Ти беше смъртта ми” І. Смъртта в творчеството на Паул Целан. |
2 |
15. |
„Ти беше смъртта ми” ІІ. Прочит на едно стихотворение на Паул Целан. |
2 |
- Details
- Category: Специалности
Курс „Антропология на маскарада”
Лектор: гл. ас. д-р Мариянка Борисова
Курсът представя концептите за и посланието на маската и маскарада в различни периоди и контексти в българска среда. Акцентът е върху българските традиционни маскаради - календарно обусловени, провокиращи нормативността и нормативни, витални, мъжки. Проследява се типологията на маските, костюмите, персонажите, пространствените и времевите измерения в маскарада, пътя от ритуала към сценичното изпълнение. Прехвърлят се смислови мостове към маскарадите на Балканите, в Прибалтика, в Европа като цяло.
- Маска и ритуал. Тракийската маска. Идентичност и маска.
- Маска и маскарад. Сакрално и профанно маскиране. Карнавалът в християнския свят.
- Традиционна българска маскарадност. Български концепции за маскарада: Георги Раковски, Михаил Арнаудов, Ганка Михайлова, Георг Краев, Ирена Бокова.
- Функции на маската в семейната обредност: раждане, сватба, смърт.
- Маскиране и календар. Маска и пол. География на маскарада.
- Социални, духовни, естетически послания на маската и костюма. Маскарадни атрибути.
- Пространство на маскарада. Типове маскирани персонажи.
- Мъжките маскаради около Коледа и Васильовден.
- Маскирани в коледарската дружина.
- Маскиране по Заговезни.
- Действие и слово в маскарада.
- Маскарадът в Балкански контекст. Маскирания сред историческите български общности зад граница. Маскаради сред новата българска миграция.
- Пътят в маскарада. Българско-литовски маскарадни паралели.
- Маскарадните фестивали – специфика на маскарадните игри.
- Иновации в маскарада. Хелоуин в България.
- Details
- Category: Специалности
Академично писане
Специалност: Докторантско училище на ФСлФ
Образователно-квалификационна степен : Доктор
Вид обучение: редовно, задочно, на самостоятелна подготовка
30 ч. лекции
Кредити – 10
Форма на заключителен контрол – курсова работа
Анотация
Курсът има за цел да развие и усъвършенства уменията на докторанти от Факултета по славянски филологии за писане и редактиране на писмени текстове на изготвени от тях доклади, статии, дисертации, презентации и др. Курсът е с теоретико-практическа насоченост, като акцентът е върху задълбочаването на уменията за подготовка, писане и редактиране на собствени научни текстове, както и за ефективно участие в различни академични дейности (дискусия, конференция, семинар и др.).
Форми и методи на оценяване:
- При формирането на оценката се отчита:
20% контролна работа, 40% курсов проект, 40% писмен изпит
Очаквани резултати:
Придобиване на умения у докторантите да ползват специализирана научна литература; да създават научен текст; да работят в екип по проблеми от сферата на научно-изследователската им работа; да разсъждават в по-широк интердисциплинарен контекст.
Съдържание на дисциплината (анотация и теми):
Курсът е структуриран в 4 модула:
Първи модул: Академично писане – жанрове, изисквания и стандарти
Втори модул: Академичното писане по време на подготовката на докторската дисертация. Материали, свързани със защитата на дисертационния труд
Трети модул: Академичното писане при реализиране на дейности в академични общности.
Четвърти модул: Стандарти в академичното писане. Оформяне на библиография в научни публикации. Цитиране в научни текстове. Редакторски умения
Лекции и семинарни занятия
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1. |
Академично писане. Академичен дискурс. Специфични особености |
2 ч. |
2. |
Научна статия.Структура на статия – стандарти и изисквания. Анотация, резюме и абстракт към статията. Формулиране на заглавие на статия – стандарти на академичното писане. Съдържане на научната статия |
2 ч. |
3. |
Доклад. Видове доклади. Научен доклад. Структурни изисквания. Формати. Стандарти |
2 ч. |
4. |
Рецензия. Рецензия на научен труд. Рецензия на статия, доклад, дипломна работа и магистърска теза |
2 ч. |
5. |
Докторската дисертация и академичното писане. Етап на подготовка. Работа с източници. Обработка на данни. Избор на методи. Изграждане на теоретична и методическа рамка. Представяне на резултатите. Заключение. Библиография. Проучвани и изследвани източници |
2 ч. |
6. |
Структура на докторската дисертация. Автореферат |
2 ч. |
7. |
Комуникативни особености на защитата на дисертация |
2 ч. |
8. |
Презентация. Видове презентация. Специфични особености на презентацията. Приложение на презентацията в академичната комуникация. Специфика при презентирането на доклади, реферати, научни съобщения, резултати от проекти и др. Комуникативни похвати |
2 ч. |
9. |
Научна конференция.Видове конференции. Писане на доклади за участие в научни конференции. Умения за ефективно и резултативно участие в научна конференция. Умения за представяне на резюмета, научни съобщения и научни доклади
|
4 ч. |
10. |
Библиография и цитиране. Оформяне на библиография. Стандарти и изисквания. Интернет източници |
4 ч. |
11. |
Редактиране на научен текст. Правопис - норми и правила. Пунктуация. Редактиране. Видове редакции. Стилистични редакции |
6 ч. |
Литература:
- Антонов, Н. Речник на нови и най-нови думи в българския език, С., 1995.
- Бижков, Г. (2002) Дипломната работа не е лесна работа, но с компютър и интернет…, София, УИ “Св.Кл.Охридски”.
- Еко, У. (1999) Как се пише дипломна работа, София, ИК “Александър Панов”.
- Колева, В., Др. Чанков. (2004) Къде грешим най-често, София, ИК “Диоген.bg”.
- Мавродиева, И. (2005) Академично писание, Изграждане на успешни писмени и устни умения в процеса на академичната комуникация, София, ИК Сема РШ.
- Мавродиева, И. Тишева, Й. (2010) Академична комуникация, София, ИК Сема РШ.
- Мавродиева, И. Тишева, Й. (2014) Академично писане за докторанти и постдокторанти. София, , УИ “Св. Кл. Охридски”.
- Манолова, Л. (1993) Кратък речник на българската езиковедска терминология, София, Изд. БАН.
- Официален правописен речник на българския език. София, Изд. „Просвета”, 2012.
- Пачев, А. (1993) Малка енциклопедия по социолингвистика, Плевен, Изд. “Евразия-Абагар”.
- Пашов, П. (1989) Практическа българска граматика, София, Изд. “Народна просвета”.
- Пашов, П., Хр. Първев. (2002) Правоговорен и правописен речник на българския книжовен език, София, УИ “Св. Кл. Охридски”.
- Тишева, Й., Г. Дачева, Т. Ангелова. (2004) Българският език – трудни въпроси, лесни отговори, София, Изд. “Стандарт”.
- Форсайт, Патрик, Започнете с най-важното. Организиране на времето. Как да огранизираме времето си за максимална производителност, София, 2000 г.
- Янакиев, М. (1994) Как да редактираме свой и несвой текст. София, Изд. “Регалия 6”.
Интернет източници:
- Керпеджиев, С. Преди да напишем първата си статия. Информационната структура на научната публикация, Наука 4, 1991, Институт по математика с ИЦ – http://slovo.pu.acad.bg/ma/pisane-statia.htm - 05.02.2003.
- Пенчева, А. Цитирането – гледната точка на издателския редактор, http://liternet.bg/publish9/apencheva/citirane.htm - 22.1.2005.
- Нов български университет, Център за оценяване, Академично, есе, http://www.nbu.bg
- Нов български университет, Департамент “Чужди езици и литератури”, Оформяне на публикациите в Годишника на департамента, http://www.nbu.bg/departments/d3.php
- Начини на цитиране… Компютърни програми в помощ на пишещия научен труд… www.slav.uni-sofia.bg/Masters/MagStaroBulg.html - 22.1.2005.
- Заглавието на доклада - asrto.shu-bg.net/acticle.dot – 21.1.2005.
- Виртуален форум за докторанти – http://ecet.ecs.ru.acad.bg/ - 21.1.2005.
What is an Academic Paper. Composition Center. – http://www.dartmouth.edu/-compose/student/ac_paper/what.html - 29.05.2003.
The Writing Process – Hamilton College – http://www.hamilton.edu/writing/style/process.html -29.05.2003.
Writing and Rhetoric. Program in Writing and Rhetoric. College of Arts and Science. http://naples.cc.sunysb.edu/CAS/ubdept2.nsf/pages/wrt – 14.03.2003.
Writing Program. University of Utah. Courses – http://hum.utah.edu.uwp/cources - 14.03.2003.
What is an Academic Essay? – http://www.sussex.ac.uk/langc/skills/ac-essay.html - 29.01.2005.
ABC of Academic Writing & ABC of Essay – http://www.mdx.ac.uk/www/study/gloess.htm - 29.01.2005.
The Critical Reader. Text Structure and Argument. University of Sussex Language Institute: Study Skills http://www.sussex.ac.uk/langc/skills/txtstruc.html -29.01.2005.
The Academic Essay. Read & Think. Writing Machine – http://ec.hku.hk/writingmachine/bin1/randt.thm - 29.01.2005.
Съставил програмата: проф. д-р Йовка Тишева
- Details
- Category: Специалности
Курс „Антропология на социализма и постсоциализма. Памет, наследство, репрезентация”
лектор: доц. д-р Николай Вуков
Анотация:
Целта на лекционния курс е да представи на студентите с основни теми и проблеми в антропологическото изследване на периода на социализма в България и да насочи интереса им към провеждането на изследователска работа в тази посока. Студентите ще се запознаят с водещи проблеми в антропологическото проучване на периода на социализма в България и в Източна Европа, ще се информират за основни теоретични и методологични предизвикателства в това изследователско поле и ще анализират социални и културни практики от този период. Курсът обхваща лекции и дискусии по основни теории и дебати, свързани с антропологията на социализма; организация на всекидневния живот преди 1989 г.; вътрешна мобилност и жилищни практики; семейството през социализма; празници и обществени ритуали през този период; проблеми на пост-социалическия преход и др. Специално внимание ще бъде отделено на проблеми, свързани с паметта, наследството и репрезентацията (наративна, визуална, музейна и пр.) на социалистическия период. Повечето от лекциите ще бъдат съпроводени с показване на снимков, аудио и видеоматериал, посредством които студентите ще имат възможност да получат по-плътна представа за дискутираните социални и културни практики. Литературата за курса включва основни разработки в тази област, повечето от които поставящи общи теоретически и методологически проблеми. Курсът ще подпомогне студентите да развият умения за критичен коментар по научни текстове по проблемите на социализма и пост-социализма, за синтезирано представяне на изследователски проблем въз основа на предложена литература, за антропологическо наблюдение и неговата интерпретация в устна и писмена форма.
- Details
- Category: Специалности
Page 2 of 49